Pašvaldības pārvaldībā esošais uzņēmums Ventspils reiss plāno iegādāties 15 elektroautobusus, tādējādi sperot vē;l vienu platu soli pretī tam, lai kļūtu par pirmo pasažieru pārvadātāju Latvijā, kas veiks tik apjomīgu autoparka nomaiņu uz videi īpaši draudzīga transporta iegādi, norāda uzņēmuma valdes priekšsēdētājs Arturs Lieģis.
Izmantojot Eiropas Savienības (ES) Kohēzijas fondu atbalstu, projekta ietvaros Ventspilī tiks iegādāti 15 jauni, videi draudzīgi sabiedriskā transporta autobusi, no kuriem 14 būs vidējas ietilpības elektroautobusi ar 22 pasažieru vietām, bet viens lielas ietilpības autobuss būs ar 100 pasažieru vietām. Tāpat arī tiks izbūvēta autobusu uzlādei nepieciešamā infrastruktūra.
Ventspilij pieejamais Kohēzijas fonda finansējums šim mērķim ir 4,6 miljoni eiro, bet nepilns miljons eiro būs paša uzņēmuma līdzfinansējums, skaidroja Lieģis.
Viņš skaidroja, ka specifiskā atbalsta mērķa ietvaros kopumā sešām pilsētām Latvijā – Ventspilī, Jelgavā, Jēkabpilī, Jūrmalā, Rēzeknē, Valmierā – ir paredzēts Kohēzijas fonda atbalsts videi draudzīga sabiedriskā transporta iegādei un infrastruktūras izveidei. “Atbalsta mērķis ir samazināt pilsētu sabiedriskā transporta radīto vides piesārņojumu, tajā skaitā siltumnīcefekta gāzu emisijas,” skaidro Lieģis.
Pasākuma ietvaros Latvijā kopumā tiek plānots iegādāties 50 jaunus videi draudzīgus sabiedriskos transportlīdzekļus, vai pārbūvēt esošos, projekta kopējais finansējums tiek plānots virs 14,72 miljoni eiro, un Kohēzijas fonda finansējums ir nedaudz virs 12,5 miljoniem eiro.
“Pirms pieejamā finansējuma sadales, Satiksmes ministrija rūpīgi izvērtēja esošo situāciju sabiedriskajā transportā, un apzināja visas iesaistītās pašvaldības, par to iespējām realizēt šāda veida projektus. Pašvaldību piedāvātie projekti tika izvērtēti, un balstoties uz tiem tika izstrādāti vairāki finansējuma varianti, kuri tika prezentēti Lielo Latvijas pilsētu asociācijas sēdēs,” uzsvēra Lieģis.
Viņš uzsvēra, ka paredzētais atbalsts ir tieši saistīs ar vides piesārņojuma samazinājumu, un ar vides piesārņojumu, ko rada projekta ietvaros iegādātie autobusi. “Kā efektīvākie šajā gadījumā ir elektroautobusi un ar ūdeņradi darbināmi autobusi, jo tie pilnībā izslēdz kaitīgo izmešu emisiju atmosfērā pilsētu vidē, bet to ieviešana ir sarežģīta un daudz dārgāka. Katrai pilsētai tika dota iespēja izvēlēties, kāda veida projektu realizēt, un no tā arī ir atkarīga nepieciešamā atbalsta summa. Pilsētām, kuras izvēlējās vienkāršākos, viegli realizējamus projektus – biodīzeļdegviela, CNG gāze, hibrīds, vides piesārņojuma samazinājums ir būtiski mazāks, un arī projekta realizācijai nepieciešamais finansējums ir mazāks,” skaidroja Ventspils reisa vadītājs.
Izmantojot Kohēzijas fondu atbalstu, vislielāko autoparka daļu paredzēts nomainīt Jēkabpilī un Valmierā, attiecīgi tiek nomainīti 75% un 69% no visiem pilsētas autobusiem, Ventspilī tiek nomainīti 45% autobusu.
“Ventspils izvēlējās realizēt pašu sarežģītāko, bet efektīvāko no iespējamajiem variantiem, samazinot vides piesārņojumu sabiedriskajā transportā līdz minimumam. Elektroautobusi visā pasaulē vēl ir attīstības stadijā, un tikai daži no lielajiem autobusu ražotājiem piedāvā šādus autobusus, un tikai ierobežotā sortimentā. Lai piedalītos Ventspils projektā, elektroautobusus izstrādā arī viena no pasaulē spēcīgākajām inženieru komandām elektrotransporta būvniecībā, un tā izstrāde tiek veikta Latvijā. Realizējot šo projektu, tiek atbalstīti tieši Latvijas ražotāji un Latvijas zinātnieki, un tiek radīts produkts ar ļoti augstu pievienoto vērtību. Rezultātā autobusu iegādes izmaksas, un arī ekspluatācijas izmaksas būs ievērojami zemākas nekā tirgū pieejamajiem produktiem,” pārliecināts ir Lieģis.
2017.gada otrajā pusē būs jāiesniedz pieteikums Kohēzijas fonda finansējuma saņemšanai. Paredzēts, ka nākamgad tiks izsludināts iepirkums. Ventspilī pimrie elektroautobusi varētu sākt kursēt sākot ar 2018.gada nogali.
Autors: Ventspilnieks.lv / Foto: Solaris