Ventspils reiss izmēģina elektroautobusu, līdz 2020.gadam varētu pirkt 7-8 autobusus

1910
Autors: Publicitātes foto
Autors: Publicitātes foto

Jau vairākas dienas Ventspils ielās redzams balts pasažieru autobuss, kas vizuāli un arī skaņā ir krietni atšķirīgs no ierastajiem zilajiem autobusiem. Šis ir pirmais pasažieru autobuss Ventspilī, kuru pilnībā darbina elektroenerģija. Tiesa, pagaidām vēl tikai izmēģinājuma kārtā, taču pašvaldības SIA Ventspils reiss cer līdz 2020.gadam pilsētas satiksmē ieviest vismaz astoņus šādus elektroautobusus.

Pašvaldības SIA Ventspils reiss pirms pāris mēnešiem vienojās ar Latvijā pazīstamo autobusu ražotāju Solaris par jaunākā modeļa videi draudzīga autobusa testēšanu. Lai pārliecinātos par tā iespējamiem sniegtiem ieguvumiem ne tikai attiecībā pret vidi un ekonomiskiem apsvērumiem, veselu nedēļu dažādos Ventspils pilsētas maršrutos kursēs elektroautobuss Solaris Urbino 12 Electric. Pagaidām tā ir tikai izpēte, kādas priekšrocības var sniegt šis autobuss ne tikai uzņēmuma, bet arī pilsētai un pasažieriem.

«Šobrīd ir jau gūti pirmie iespaidi, kad varam redzēt elektroenerģijas patēriņu uz kilometru un varam sākt nojaust aptuvenas ekspluatācijas izmaksas. Pagaidām detalizētāku vērtējumu ir vēl pāragri sniegt, tāpat vēl gaidīsim arī pasažieru atsauksmes. Vērtēsim,» sarunā ar portālu BNN sacīja PSIA Ventspils reiss valdes priekšsēdētājs Arturs Lieģis.

Autobuss ir 12 metrus garš, ar pilnu akumulatoru iespējams veikt līdz pat 300 kilometru lielu attālumu. Šajā autobusa modelī iespējams izveidot līdz pat 40 sēdvietas. Lai pilnībā uzlādētu akumulatoru, tam ir nepieciešamas aptuveni astoņas stundas. Izmantojot šādus elektroautobusus ikdienā, ieguvumi būtu vairāki.

«Tas pirmais ieguvums ir, ko jūt pasažieri – autobuss ir ievērojami klusāks, arī ērtāks. Tas, kas mūs interesē konkrēti ekspluatācijā un ko atzīst arī autobusu vadītāji, ir ļoti ērta vadāmība. Un, kas jo īpaši svarīgi, ekspluatācijas izdevumi būs viennozīmīgi zemāki nekā pašreizējiem dīzeļautobusiem. Protams, ja vērtējam ietekmi uz vidi kopumā, tad arī no ekoloģijas viedokļa šie autobusi ir videi krietni draudzīgāki. Mūsu pilsētā jau šobrīd praktiski lielākā daļa ir E6 klases jaunākā gadagājuma dīzeļautobusi, kas jau vien ir videi draudzīgāki par līdzšinējiem autobusu modeļiem,» komentēja Lieģis.

Ventspils pagaidām ir vienīgā pilsēta Latvijā, kur šo modeli izmēģina praktiski, veicot ikdienas pasažieru pārvadājumus. Šobrīd par četru elektroautobusu iegādi domā arī Jelgavas un Rēzeknes pilsētas pašvaldības.

Iepriekš līdzīgu, taču vecāka modeļa autobusu šopavasar demonstrēja Rīgā. Tiesa,Rīgas satiksme šāda tipa autobusus gan nedomā pirkt, bet gan vēl daudz dārgākus – ar ūdeņraža dzinējiem darbināmus autobusus un trolejbusus kopumā par 18 miljoniem eiro. Salīdzinājumam jāmin, ka elektroautobuss maksā nedaudz virs pusmiljona eiro, kamēr ar ūdeņraža dzinēju aprīkots autobuss – divas reizes dārgāk.

Precīzu summu Ventspils reiss nevarēja nosaukt, tikai aptuveno. Tas ir divu iemeslu dēļ. Pirmkārt, iepirkums. Otrkārt, šis testa versijā ir vienkārši autobuss bez ekstrām. Piemēram, tablo, kas rāda karti un pieturvietas, ekrāni, klimatierīces, uzlādes mehānismi. Ja projekts aizies, uzņēmums plāno ieviest pantogrāfus konkrētos galapunktos. Tas ir kā elektriskais vilciens – paceļ savu pendeli pie vadiem un uzlādējas. Tomēr tas uzreiz ir arī dārgāks process.

Ventspils reisa iecere nākotnē iegādāties elektroautobusus pirmoreiz izskanēja jau pagājušā gada nogalē, un šis ir savā ziņā pirmais solis ieceres īstenošanā. Tiesa, pārsteigties ar šādu autobusu iegādi nevar, jo pirms tam jāņem vērā daudzi būtiski faktori un aprēķini – cena ir krietni augstāka nekā dīzeļautobusiem, papildu infrastruktūras izbūve, jāizpēta līdzšinējā prakse un atzinumi šāda tipa autobusu ekspluatācijā, jo pagaidām Eiropā nav nevienas pilsētas, kur šādi transporta līdzekļi izmantoti vismaz piecus gadus.

«Vēl par to, protams, lemsim. Veiksim arī ekonomiskos aprēķinus, jo šajā jautājumā nevar un nedrīkst neko sasteigt. Protams, liels atspaids ir tas, ka šis ir arī kā Eiropas fondu projekts, jo Eiropas Savienības līdzekļi sedz 85% no kopējām izmaksām. Jā, paši autobusi ir ievērojami dārgāki par pašreizējiem dīzeļautobusiem, taču jebkurā gadījumā ilgtermiņā ieguldījumi atmaksāsies un līdz ar to tie būs ekonomiski izdevīgāki,» norādīja Lieģis.

Jautāts, cik dārgāk šie elektroautbusi izmaksātu par līdzšinējiem  dīzeļautobusiem, Lieģis sacīja: «Divas, divarpus reizes dārgāki. Vēl arī tas, ka mūsu pilsētas satiksmes īpatnība ir mazie autobusi un mums ļoti nepieciešami tādi autobusi, lai varētu saglabāt arī nākotnē to satiksmes sistēmu, kāda mums gadu gaitā pilsētā ir izveidota. It sevišķi 22. maršruts, kurš ir ļoti svarīgs un kurā tiek pārvadāti 60% no visiem pilsētas maršrutu tīkla pasažieriem. Tur šie lielie autobusi nederēs, tā ka mēs meklēsim plašāku risinājumu – būs vajadzīgi vēl arī vidēja izmēra autobusi vai meklēsim iespēju pēc mazajiem elektroautobusiem.»

Šobrīd vēl ir pāragri nospraust konkrētus termiņus, kad ventspilnieki un viesi Ventspils pilsētas satiksmē ieraudzīs pirmos elektroautobusus, taču plānots, ka projekts tiks īstenots vēlākais kā līdz 2020.gadam.

«Es domāju, ka līdz 2020.gadam noteikti. Mums tomēr Eiropas nauda ir jāapgūst, tādēļ garumā īpaši nevilksim. Taču, kā jau teicu, sasteigt arī nedrīkst, jo tas ir pārāk nopietns solis. To varētu savā ziņā salīdzināt ar 2000.gadu, kad pilsētai bija jāizšķiras par veco Ikarus un LAZ autobusu nomaiņu pret modernajiem Mercedes autobusiem, kas arī bija lēciens lielajā nezināmajā. Šajā gadījumā situācija ir diezgan līdzīga,» sacīja Lieģis.

Kā skaidro uzņēmuma vadītājs, līdz 2020.gadam Ventspils reiss varētu iegādāties septiņus līdz astoņus elektroautobusus, iespējams, pat desmit. Tas ir atkarībā no tā, kā izdosies šo projektu īstenot.