Reisu samazinājumu reģionālā maršrutu tīklā nosaka vairāki būtiski faktori – gan sociāli, gan ekonomiski, piektdien Sabiedriskā transporta padomes (STP) sēdē atzina Autotransporta direkcijas (ATD) pārstāvji.
ATD pārstāvji skaidroja, ka pēdējo piecu gadu laikā maršrutu tīkla apjoms praktiski nav mainījies, bet pasažieru skaits ik gadu krītas par aptuveni 5%. Samazinoties pasažieru skaitam, krītas arī ieņēmumi, kā rezultātā nepieciešamo dotāciju apjoms sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanai turpina pieaugt. Turklāt šogad izdevumu apjoms palielināsies sakarā ar degvielas cenu pieaugumu. Ņemot vērā, ka piešķirtais finansējums pasažieru pārvadājumu nodrošināšanai nav pietiekams, ir jāveic vairāki pasākumi, kas vērsti uz izmaksu samazināšanu.
ATD pārstāve Zane Plone aģentūrai LETA atgādināja, ka kopā ar pārvadātājiem pērn un 2016.gadā ATD ir veikusi vairākus pasākumus, lai samazinātu izmaksas. Piemēram, vairāku reģionālo maršrutu pasažieri šobrīd tiek vesti ar pasažieru plūsmai atbilstošas jeb mazākas ietilpības autobusiem, kas attiecīgi izmaksā lētāk, un šobrīd šādu transportlīdzekļu īpatsvars sasniedzis 27%.
Tāpat ir noslēgta autobusu tarifu vienādošana vietējās nozīmes maršrutos, kā rezultātā lielā daļā maršrutu ieņēmumi ir pieauguši, neskatoties uz pasažieru skaita kritumu. Tomēr ar veiktajiem pasākumiem nepietiek, lai varētu iekļauties finansējumā, tādēļ ir jāpārskata maršrutu tīkla apjoms, jo pieprasījums pēc sabiedriskā transporta pakalpojumiem vairs nav tāds, kāds tas bija pirms pieciem vai sešiem gadiem.
Plone atzīmēja, ka ATD ir sagatavojusi priekšlikumus par maršrutiem, kuros varētu samazināt reisu skaitu, un iesniegusi tos plānošanas reģioniem izvērtēšanai. Gatavojot priekšlikumus, vispirms tika vērtēta iespēja samazināt autobusu reisu skaitu tajos maršrutos, kas ved paralēli vilciena maršrutam. Tika skatīti arī maršruti, kuros reisu skaits ir liels, bet praktiski neviens no tiem nav pilnībā piepildīts.
Tāpat tika ņemti vērā vairāki būtiski faktori – pārvietošanās alternatīvas, kādas iedzīvotājiem pastāvēs, ja tiktu veiktas izmaiņas kādā konkrētā reisā, vai maršruts ir pielāgots skolēnu vajadzībām, pārvadāto pasažieru skaits katrā reisā, valsts budžeta īpatsvars reisa uzturēšanai un citi faktori.
STP sēdē tika panākta vienošanās, ka reģionālais maršrutu tīkls ir jāpārskata un ka turpmāk uzturēt to tieši tādā apjomā, kāds ir šobrīd, esošo resursu ietvaros nav iespējams. Tāpat tika panākta vienošanās, ka plānošanas reģioni kopā ar pašvaldībām iesniegs savus priekšlikumus attiecībā uz maršrutu tīkla izmaiņām, un visi grozījumi, kas maršrutos varētu tikt veikti, notiks pakāpeniski, teica ATD pārstāve.
Kā ziņots, Satiksmes ministrija (SM) ar savu rīkojumu uzdevusi STP apstiprināt plānoto reģionālās nozīmes maršrutu tīkla apjomu 2018.gadam un turpmākajiem gadiem atbilstoši likumā par kārtējā gada valsts budžetu un likumā par vidēja termiņa valsts budžetu piešķirtajiem līdzekļiem valsts budžeta apakšprogrammā “Sabiedriskais transports”.
Lai realizētu šo uzdevumu, ATD sadarbībā ar plānošanas reģioniem jāsagatavo STP priekšlikumi maršrutu tīkla samazināšanai vidēji par vienu miljonu kilometru katrā plānošanas reģionā.
Vidzemes plānošanas reģiona pašvaldību priekšsēdētāji līdz šim pauduši, ka SM rīkojums par reģionālo maršrutu tīkla apjoma samazināšanu uzskatāms par sasteigtu.
Autors: LETA / Foto: LETA