Mēdz gadīties, ka esam iegādājušies biļeti braucienam sabiedriskajā transportā, bet dažādu, iepriekš neplānotu, bet attaisnojošu apstākļu dēļ tā netiek izmatota. Vai tas nozīmē, ka iztērētā nauda ir jāzaudē? Ja pasažieris rīkojas nekavējoties, tad daudzos gadījumos biļetes iegādei iztērēto naudu iespējams atgūt.
Lai naudu atgūtu, pasažieriem jāzina un jāievēro daži nosacījumi.
Vispirms vēlamies vērst uzmanību, ka šādas situācijas iespējamas tikai reģionālajos autobusu maršrutos, tas ir, novada un starppilsētu maršrutos.
Biļete vienmēr jānodod tajā tirdzniecības vietā, kur tā nopirkta, kā arī tas jāaizdara noteiktā laika periodā.Naudas atmaksa iespējama tikai tad, ja tirdzniecības vietā tiek nodota biļete kopā ar kases aparāta čeku. Nozaudētas vai sabojātas (piemēram, saplēstas, apdegušas, labotas) biļetes neatjauno un naudu par tām neatmaksā.
Ja biļetes iegādāta kādā no interneta vietnēm, tad arī šajos gadījumos to var izdarīt, izmantojot izvēlni Biļešu atgriešana tieši tajās pašā vietnē, kur biļete iegādāta.
Jāatceras, ka, nododot biļeti atpakaļ tirgotājam, netiks atmaksāta ieturētā komisijas maksa.
Lai naudas atgūšana notiktu bez pārpratumiem, der zināt dažus nosacījumus.
Biļete jānodod ne vēlāk kā 2 stundas pirms autobusa atiešanas
75 % no samaksātās braukšanas maksas var atgūt, ja pasažieris iegādāto biļeti nodod atpakaļ kasē ne vēlāk kā 2 stundas līdz konkrētā reisa sākumam. Ja atlikušais laiks līdz reisa sākumam ir mazāks nekā 2 stundas, biļetes vērtība netiek atmaksāta.
Ministru kabineta noteikumos paredzēti arī izņēmumi
Ja autobuss nokavēts slimības vai nepārvaramas varas dēļ (piemēram, dabas stihija, nelaimes gadījums), tad trīs dienu laikā pēc iegādātās biļetes derīguma termiņa beigām iespējams vai nu atgūt iztērēto naudu 75 % apmērā, vai arī var saņemt citu, līdzvērtīgu, biļeti braukšanai tajā pašā maršrutā par to pašu cenu. Šajā gadījumā kopā ar neizmantoto biļeti pasažierim jāuzrāda dokuments, kas apliecina slimība vai nepārvarama varu, piemēram, ārstniecības iestādes izziņa vai citas institūcijas izsniegtu attiecīgo notikumu apliecinošs dokuments.
Saņemt 100 % braukšanas maksas atmaksu, tajā skaitā arī maksu par biļešu iepriekšpārdošanu (ja tāda ir maksāta), ir iespējams, ja autobusa atiešana kavējas ilgāk par 15 minūtēm vai reiss nenotiek pārvadātāja vainas dēļ.
Tāpat pasažieris var vērsties pie pārvadātāja, rakstot iesniegumu par naudas atmaksu, gadījumā, kad autobusa vadītājs nav uzņēmis pasažieri pieturā, kas braukšanas biļetē norādīta kā iekāpšanas pietura.
20.02.2025. / Autors: Ventspils reiss / Foto: Ventspilnieks.lv arhīvs