No 15. aprīļa līdz 24. aprīlim koncertzāles “Latvija” apmeklētāji aicināti paklejot “Nabaga pasakās” jeb scenogrāfa un mākslinieka Rūdolfa Bekiča (Rudolf Bekic) un vēl kādu kopīgi iekārtotajā telpā, kurai dots šāds, vismaz divējādi tulkojams nosaukums.
“Laikā, kad top “Nabaga pasakas”, varam visai droši apgalvot, ka cilvēku attiecības ar sevis apdzīvotajām telpām ir būtiski mainījušās. No vienas puses, varētu secināt, ka savulaik interjeri tika veidoti no dabīgākiem materiāliem un bija izmēros mazāki. Tādi elementi kā krēsli, grīda, galds, logs, aizkari un citi bija pašsaprotami un kaut kas, ar ko cilvēks gluži sajūtu līmenī kopā izauga. Varētu pat teikt, ka šie objekti bija dabīgāki un atšķirība starp iekšu un āru gluži fiziskā izpratnē nebija tik liela. No otras puses, mēs arī apzināmies un atceramies, ka citu cilvēku, viņu teiktā, stāstīto stāstu un līdz ar to mūsu katra savstarpējās attiecības bija vēl svarīgākas par teritorijām, kuras apdzīvojām.
Mūsdienās vērojama ačgārna tendence. Mēs lietas vērtējam pēc tā, kā tās izskatās, cik tās maksā, ir vērtas, kuram kādas pieder, vai arī mēs tādas varam iegūt.
Šodien svarīgie jautājumi par ilgtspēju, resursu ierobežotību, izskata dominanti pār citām kvalitātēm, “zīmēšanos” ir mudinājuši mani un pārējo komandu radīt “nabadzīgāku” atmosfēru, kas zināmā mērā sasaucas ar t. s. arte povera kustībai raksturīgo vizuālo valodu un domāšanas veidu aizvadītā gadsimta 60. un 70. gadumijā Itālijā. Arī “Nabaga pasakās” Ventspilī mēs pievēršam uzmanību atrastajiem priekšmetiem, to estētikai un uzmanību cenšamies virzīt to cilvēku virzienā, ar kuriem esam kopā, kuros klausāmies, kuru personības mums ko pauž, tādējādi šo pieredzi dalām kopā. Materiālajai un mūs ieskaujošajai apkārtnei mēs spiežam piekāpties stāsta priekšā,” par koncertzāles “Latvija” Mazajā zālē iekārtoto telpu stāsta tās autors Rūdolfs Bekičs.
“Nabaga pasakas” kā divdomība nosaukumā nav izvēlēta nejauši. Tā aicina padomāt par “nabaga stāstiem”, “nabaga literatūru”, kas šajos laikos, kurus nosaukt par “ne vienkāršiem”, būtu mazākais, nav pirmo nepieciešamību saraksta augšgalā, kā arī par konkrētiem prozas darbiem, kuros pazemība, pieticība un vispārcilvēcība joprojām tiek uzskatīta par tikumu.
Telpa, kas no 15. aprīļa ik pievakari būs atvērta apmeklētājiem bez maksas, ir sava veida citāds turpinājums piedzīvotajai un pārsteidzošajai “Biežņai”, kas gadumijā daudziem koncertzāles apmeklētājiem kļuva par meditācijas vietu. Uz “Nabaga pasakām” ikviens aicināts līdzi ņemt gan savu lasāmvielu, gan izvēlēties to uz vietas, gan vakaros piedzīvot lasījumus un stāstu stāstīšanu Liepājas aktieru kompānijā.
“Nabaga pasaku” noslēgumā, 23. un 24. aprīlī, ar vairākiem koncertiem ierobežotam klausītāju lokam pirmatskaņojumu Latvijā piedzīvos komponista Maikla Gordona (Michael Gordon) darbs “Amplified” četrām elektriskajām ģitārām lietuviešu mūziķu īpaši veidotā “Pastiprinātā kvarteta” izpildījumā.
Ar šī skaņdarba atskaņojumu turpinās “Biežņas” ietvaros aizsāktā un ilgi lolotā “Gordoniāde” Latvijā – četru komponista skaņdarbu cikla atskaņojums dažādos kontekstos ilgākā laika periodā, koncertzālei “Latvija” sadarbojoties ar procesuālās mākslas izstādi “Savvaļa” Drustu apkaimē un festivālu “Zemlika” Latvijas mazākajā pilsētā Durbē.
Plašāka informācija par gaidāmajiem koncertiem “Nabaga pasakās”, to dalībniekiem un biļešu tirdzniecību drīzumā sekos.
“Nabaga pasakas” apmeklētājiem būs atvērtas no 15. aprīļa plkst. 18:00. Noteiktos laika periodos (skat. koncertzāles “Latvija” mājaslapu, kā arī sociālo tīklu profilus) “Nabaga pasakas” ik dienu būs piedzīvojamas un aktieru stāstos klausāmas bez ieejas maksas līdz 22. aprīlim.
14.04.2022. / Autors: Kurzemes tūrisma asociācija / Foto: Ventspilnieks.lv arhīvs