Aizvadītajās pašvaldību vēlēšanās novērotās agresīvās partiju reklāmas kampaņas sociālajos medijos, kas bijušas izvērstas pat vēlēšanu dienā, liecina: Priekšvēlēšanu aģitācijas likuma normas ir novecojušas. Šādu viedokli paudis Korupcijas novērošanas un apkarošanas birojs (KNAB) un uzsver, ka likumā būs nepieciešamas izmaiņas, vēstī LTV.

Lai gan likums nosaka, ka dienu pirms vēlēšanām un vēlēšanu dienā aizliegta apmaksātas priekšvēlēšanu reklāmas, šogad vēlēšanas iezīmēja jaunu situāciju – reklamēšanās turpinājās sociālajos tīklos. LTV minēja vairākus piemērus, kad sociālajos tīklos paši politiķi reklamē konkrētas personas, aicinot balsot tieši par viņiem. KNAB skaidro – likums pārkāpts nav, jo šī neesot bijusi apmaksāta reklāma, taču izmaiņas vajadzēs.

“Mēs tagad diskutējam, vai regulējums ir pilnvērtīgs. Internets attīstās katru gadu. Pirmie priekšlikumi, kas likumā tika iestrādāti, bija pirms pieciem līdz septiņiem gadiem. Toreiz krietni mazāk izmantoja Facebook. Tagad tas viss ir tik ļoti attīstījies, ka nepieciešams vēlreiz padomāt, kā tās normas pilnveidot,” intervijā LTV teica KNAB Politisko organizāciju finansēšanas kontroles nodaļas vadītāja Inga Jaunskunga.

Eksperti atzīst, ka jaunu ierobežojumu noteikšana var izrādīties sarežģīta. “Principā tas ir izpildāms. Tomēr tādā gadījumā mums būs daudz likumpārkāpēju ne tikai no politiķu, bet arī no viņu atbalstītāju puses. Mūsdienu pasaulē cilvēkam, kas ir savienots ar internetu, klusuma periods nedraud,” teica domnīcas Providus pētniece Iveta Kažoka.

Savukārt vietējā sociālā tīkla Draugiem.lv runasvīrs Jānis Palkavnieks uzsvēra, ka ierobežojumi viedokļu paušanai sociālajos tīklos var radīt kaitējumu politiķiem, kuri prasības ievēros. “Ja tas aizliegums būtu tik dramatisks, ka par kandidātu neviens neko nevar teikt, tad uztaisām mazu troļļu fermu, kura vēlēšanu dienā par nīstamo kandidātu saliek ierakstus vai reklāmas sociālajos tīklos; un tad kurš būs vainīgs? Kandidāts saka – man ar to nav saistības, bet fakti ir notikuši. Tāpēc tam regulējumam ir jābūt tādam, kas ir simtprocentīgi saprotams un pārbaudāms.”

Jebkurā gadījumā, kā atzīst eksperti, nākamgad gaidāmās Saeimas vēlēšanas aģitācijas ziņā sociālajos tīklos būs vēl masveidīgākas un uzbāzīgākas, kā arī agresīvākas.

Autors: Ventspilnieks.lv / Foto: LETA