Lai izmantotu sabiedrisko transportu, pasažieriem jāiegādājas biļete. Tas ir pasažiera pienākums, un pati biļete pēc būtības ir dokuments, kas apliecina pasažiera tiesības izmantot sabiedriskā transporta pakalpojumu. Tomēr mēdz būt situācijas, kad pasažieris ar biļeti kļūst par zaķi. No tā gan iespējams izvairīties, ievērojot dažus pavisam vienkāršus piesardzības pasākumus.
Tirdzniecības vietās bieži vien redzami atgādinājumi, kuros pircējus aicina saņemto naudas atlikumu un čeku pārbaudīt, neatejot no kases. Tieši tas pats būtu attiecināms arī sabiedriskā transporta biļetes iegādi. Iegādājoties biļeti, nav svarīgi – autoostas kasē, internetā, pie autobusa vadītāja – ir jāpārliecinās, ka esat iegādājies tieši to, kas jums nepieciešams, un samaksājuši tieši tik, cik jāmaksā.
Autoostas kasieres novērojušas, ka pasažieri biļešu iegādes brīdī bieži vien ir ļoti izklaidīgi un neieklausās, ko kasiere saka, kā arī atbild uz jautājumiem, neiedziļinoties. Droši vien tas tāpēc, ka biļetes iegādes process šķiet ļoti vienkāršs. Taču vienmēr jāatceras, ka abās pusē kases lodziņam atrodas cilvēks un ka mēs esam dažādi, ar atšķirīgu uztveri un domāšanas veidu.
Ko obligāti vajadzētu pārbaudīt starppilsētu maršrutu autobusu biļetē: brauciena sākumpunktu un galapunktu, biļetes cenu, sabiedriskā transportlīdzekļa atiešanas laiku un datumu, norādi par braukšanas maksas atvieglojuma veidu un apmēru (ja tāda piešķirta).
Iesakām pārbaudīt biļetes arī pilsētas sabiedriskajā transportā, pievēršot uzmanību tam, kāds maršruts un kāda biļetes cena norādīta biļetē.
Atgādinām, ka pasažieriem, kuriem piešķirta 100% atlaide sabiedriskajā transportā, tāpat jābūt derīgai biļetei (tā dēvētajai nulles biļetei), kas derīga tikai uzrādot dokumentu, kas apliecina konkrētā pasažiera tiesības izmantot šo atlaidi.
Valsts SIA “Autotransporta direkcija” informē, ka 2020. gada pirmajā pusgadā reģionālo maršrutu autobusos un vilcienos tika veiktas vairāk nekā 1300 pārbaudes, un 95% no konstatētajiem pārkāpumiem bija saistīti ar biļešu tirdzniecību. Pašvaldības SIA “Ventspils reiss” apkalpotajos reisos pārkāpumi 2020.gada 1.pusgadā nav konstatēti.
5.11.2020. / Autors: PSIA “Ventspils reiss” / Foto: Ventspilnieks.lv arhīvs