Noord Natie Ventspils Terminals cer kāpināt kravu apgrozījumu

1635

Šogad uz jauna un pozitīva viļņa darbu turpina daudzfunkcionālais kravu pārkraušanas centrs Noord Natie Ventspils Terminals, kurš šogad plāno ieviest jaunu pārvadāšanas līniju jeb kuģniecības ceļu, kas kļūs par alternatīvu esošajiem autopārvadājumiem un kāpinās kravu apgrozījumu.

Jaunā līnija dos Latvijas reģionālajiem eksportētājiem stabilitāti pārvadājumos uz eksporta tirgiem Anglijā, Beneluksa valstīs, kā arī Francijā vai Vācijā, par Swedish Orient Line (SOL) vēsta NNVT valdes loceklis Māris Katranži laikrakstam Dienas Bizness.

Zviedru kompānija paziņojusi, ka atvērs jaunu regulāru kuģošanas līniju Ro-Ro kravām maršrutā Vents-pils-Zebruge (Beļģijā)—Tilburi (Lielbritānija). Pirmais reiss paredzēts 21.janvārī, un plānots, ka kuģis kursēs reizi nedēļā.

“SOL ir sena zviedru kuģniecība, kas pamatā specializējas uz lielo zviedru papīra eksportētāju, piemēram, Stara Enso apkalpošanu, veicot pārvadājumus Baltijas jūrā. Pēdējā laikā kompānija līdzīgi citiem nozares spēlētājiem aktivizējusies citu kravu piesaistē līdztekus šai pamat kravai,” saka Katranži.

Viņš laikrakstam skaidro, ka pieļauj, ka kravu transportēšanas izmaksas būs zemākas, nekā izmantojot autopārvadājumus, piemēram, kuģī varēs izmantot tai skaitā Mafi treilerus (zema platforma uz riteņiem) ar 60 tonnu celtspēju. Līdz ar to par konteinerpārvadājuma cenu varēs aizvest 1,5-2 reizes vairāk produkcijas nekā konteinerā. Tai pašā laikā Latvijas eksportētāji iegūs stabilāku pakalpojumu, jo autopārvadājumu jomā cenas ir visai nenoturīgas.

Komentējot Dienas biznesam to, kas mainīsies piegādes ķēdē reģionālajiem eksportētājiem salīdzinājumā ar autopārvadājumiem, Katranži skaidro, ka te lielu lomu spēlēs NNVT loģistikas partneri, proti, eskpeditori, kam būs jānodrošina šis salīdzinājumā ar autopārvadājumiem sarežģītākais pasākumu kopums, piemēram, jāpanāk labas cenas produkcijas pārkraušanai gala ostā no treilera uz fūru, kā arī tālākai piegādei līdz preču saņēmējam.

Katranži laikrakstam vēsta, ka gribētu, lai SOL izmantotu prāmi Elisabeth Russ, kur uz klāja var izvietot arī 80 konteinerus. Jebkurā gadījumā zviedru izvēlētajā kuģī varēs pārvadāt ap 140 Mafi treilerus jeb mašīnas izmēra kravas.

Intervijā viņš arī skaidro, ka terminālim jaunā līnija ir liels ieguvums, jo īpaši ņemot vērā, ka cita zviedru kompānija Stena Line nule kā pārtraukusi savienojumu ar Vāciju. Tas gan esot saprotams, jo Stena Line palielinās frekvenci no Liepājas, lai varētu konkurēt ar Klaipēdu. Saistībā ar kuģi Zebrugi arī paveras papildu iespējas, jo tā ir dziļūdens osta, no kurienes ar Ro-ro kravām var sasniegt Ameriku, Koreju, Ķīnu.

“Terminālis savulaik ticis būvēts konteineru apkalpošanai, taču šo funkciju pildījis vien minimāli, jo konteinerlīnijas izmanto Rīgu,” vēstīts Dienas biznesā. Līdz ar to esot diezgan neiespējami izvērst Ventspilī šo kravu apkalpošanas segmentu, un jebkurā gadījumā tas var būt tikai kā nišas produkts reģionālajiem eksportētājiem. Vietējās kompānijas arī ir NNVT prioritātais tirgus segments. Patlaban reģionālie uzņēmumi savu konteinerizēto produkciju ved uz Rīgu, un pārorientēt viņus uz Ventspili ir diezgan neiespējami, Katranži skaidro laikrakstam.

Patlaban NNVT krauj zāģmateriālus, metāllūžņus, metāla beramkravas (dzelzs rūdas produktus), segtā segmenta beramkravas (granulas, graudi). Tāpat šogad septiņu dienu laikā apkalpots virs 6 500 tonnu ģenerālkravu. Proti, vairāk nekā 300 vagoni ar dažādām detaļām no trīs izjauktām naftas urbšanas platformām, kas pārvietotas no Krievijas uz Tuvajiem austrumiem. Runājot par terminālī pieejamajiem dzelzceļa savienojumiem, Katranži atzīmē, ka NNVT var apkalpot 140 vagonus.

Faktiski vienīgais šķērslis NNVT tālākai biznesa attīstībai ir slēgtās noliktavas trūkums.  Tā pat laikrakstā tiek skaidrots, ka granulu pārkraušanai pagaidām tiek izmantotas terminālī izvietotās saldētavas telpas.

“Nevarētu teikt, ka Ventspilī ir vieglāk strādāt nekā Rīgā, un te galva sāp savādāk nekā galvaspilsētā,” norāda Katranži. Pēc viņa teiktā, stividoriem gan izdomas netrūkstot, un bermakravu pārkraušanai izveidots ierobežots laukums, izmantojot atvērtus (open top) konteinerus un ierobežojot beramkravu laukumu piecu metru augstumā. Savukārt beramkravu pārkraušanai tiek efektīvi izmantots konteineriem paredzētais krāns.

Šogad paredzēts palielināt arī darbinieku skaitu.