Vairumam Latvijas iedzīvotāju (85%) pārtikas preču cenu pieaugums pēdējos mēnešos ir ietekmējis viņu pārtikas iegādes paradumus, un tikai 13% norāda, ka viņu pārtikas iegādes paradumi nav mainījušies, liecina pētījumu aģentūras Tribus Research veiktās aptaujas rezultāti.

Visbiežāk aptaujātie norādījuši, ka viņi biežāk izvēlas iegādāties preces ar atlaidi (53%), kā arī izvēlas pirkt retāk vai nepērk nemaz atsevišķas preces, kas nav pirmās nepieciešamības (50%).

Tāpat aktuāla ir tendence iegādāties lētāku zīmolu produkciju (40%), lai ietaupītu.

Sievietes (90%) biežāk nekā vīrieši (79%) ir ieviesušas jaunas stratēģijas pārtikas iegādes paradumos, lai ietaupītu. Sievietes biežāk ir atbildīgas par pārtikas preču iegādi mājsaimniecībā, līdz ar to viņas vairāk pievērš uzmanību gan cenām, gan atlaidēm, gan dažādiem zīmoliem.

Viņas biežāk izsver, kuras preces ir nepieciešamas un bez kurām var iztikt, kā arī pēdējo mēnešu laikā biežāk plāno pirkumus, lai ietaupītu.

Skatoties pa patērētāju segmentiem – tie patērētāji, kuri pievērš uzmanību jaunumiem un varētu apsvērt izmēģināt jaunus zīmolus, garšas un iepakojumus, cenu pieauguma gadījumā biežāk izvēlas iegādāties lētāku zīmolu produkciju, salīdzinot ar konservatīvajiem patērētājiem jeb tiem, kuri pieturas pie sev zināmiem produktiem. «Patērētāji, kuri varētu apsvērt iegādāties jaunus produktus, kā arī tie, kuri seko līdzi jauniem produktiem plauktos, kopumā veido lielāko daļu aptaujāto (72%). Viņu piesaiste konkrētam zīmolam nav liela – tas nozīmē, ka ekonomikas krīzes un cenu pieauguma laikā zīmoliem ir ļoti būtiski koncentrēties uz savas produkcijas un piedāvājumu optimizāciju un patērētāju lojalitātes veicināšanu zīmolam,» skaidro Tribus Research vadītāja, socioloģijas doktore Santa Usāne.

Visbiežākā pārtikas preču iegādes vieta ir pārtikas ķēžu veikali ārpus tirdzniecības centriem, kā Rimi, Maxima, Elvi un citi (68%), otra biežākā – pārtikas veikali tirdzniecības centros (18%).

Usāne piebilst: «Pārtikas preču iegādes paradumi pēdējos mēnešos nav būtiski mainījušies un tie ir līdzīgi, kā pirms kovida. Pārtikas iegāde internetā kopumā turpina lēnām pieaugt – pārtikas iegādi internetā ar piegādi uz mājām kā galveno pārtikas preču iegādes veidu norādījuši 6% aptaujāto. Preču pasūtīšana internetā ar saņemšanu veikalā (drive-in) šobrīd nav izveidojusies kā regulārs ieradums – to kā galveno pārtikas iegādes veidu norādīja mazāk par 1% aptaujāto.»

Nacionāli reprezentatīva aptauja tika veikta interneta vidē 2022.gada maijā, un tajā piedalījās 501 respondents no visas Latvijas. Tribus Research ir neatkarīga pētījumu aģentūra, kas regulāri veic pētījumus par dažādiem tematiem Latvijā un Baltijas valstīs, ievērojot vietējos un Esomar kvalitātes standartus.

 

9.06.2022. / Autors: BNN / Foto: Ventspilnieks.lv arhīvs