Vērtējot piedāvātās izmaiņas reģionālā maršrutu tīklā Kurzemē, lielākās diskusijas ir par viena maršruta iespējamo slēgšanu Ventspils novadā, informēja Kurzemes plānošanas reģiona Sabiedriskā transporta nodaļas vadītāja Vaira Brūdere.
Ieteikts slēgt maršrutu Ventspils – Blāzma – Ugāle – Usma – Ugāle, jo tas ir garš un nerentabls. Slēdzot šo maršrutu, varētu nedaudz pagarināt citu maršrutu Ventspils – Ugāle, paredzot, ka autobuss no Ugāles iebrauktu arī Usmā. Tomēr pret šādu risinājumu iebildumi esot pārvadātājam, kas norādījis uz citiem faktoriem – piemēram, šoferu skaitu, kas apkalpotu pagarināto maršrutu. “Ar diviem šoferiem būtu par maz, ar trim – par daudz,” pārvadātāja bažas skaidroja Brūdere. Pašlaik par šo jautājumu turpinās diskusijas, lai kopā ar Autotransporta direkciju atrastu iespējamo risinājumu.
Kā akcentēja Brūdere, Kurzemē nav paredzēta plaša, kampaņveidīga maršurutu slēgšana, jo pie maršrutu tīkla optimizācijas regulāri strādāts jau iepriekš. “Ar ļoti retiem izņēmumiem Kurzemē nav tādu maršrutu, kuros brauktu tikai viens vai divi cilvēki,” norādīja Brūdere. Tiesa, maršrutos Liepāja – Cildi un Aizpute – Kazdanga – Cildi maz noslogots ir posms no Kazdangas līdz Cildiem, kur tiešām esot tikai pāris braucēju. Attiecīgi šos maršrutus varētu saīsināt, bet posmā starp Kazdangu un Cildiem ieviest autobusu “pēc izsaukuma”.
Savukārt atsevišķos Liepājas puses maršrutos Dienvidkurzemē varētu samazināt reisu skaitu – autobusi kursētu retāk.
No 1.marta jau stājušās spēkā izmaiņas maršrutos Talsu novadā, kur pašvaldība nodevusi pārvadātāja pārziņā trīs skolēnu pārvadājumu maršrutus. Integrējot skolēnu pārvadājumus sabiedriskā transporta kustībā, palielinājies kopējais braucēju skaits, līdz ar to maršrutu pastāvēšana vairs nav apdraudēta. Līdzīgi plāni no šī gada 1.septembra ir arī Saldus novadā, piebilda Brūdere.
Nākotnē izmaiņas varētu būt gaidāmas arī vairākos starppilsētu maršrutos, taču tā skatāmas kopā ar visu maršruta tīklu, piebilda Brūdere.
Sabiedriskā transporta padomes sēdē pērn decembrī panākta vienošanās, ka reģionālais maršrutu tīkls ir jāpārskata un, ka turpmāk uzturēt to tieši tādā apmērā, kāds tas ir šobrīd, esošo resursu ietvaros nav iespējams. Tāpat panākta vienošanās, ka plānošanas reģioni kopā ar pašvaldībām iesniegs priekšlikumus attiecībā uz maršrutu tīkla izmaiņām, un visi grozījumi, kas maršrutos varētu tikt veikti, notiks pamazām.
Līdz šim izmaiņas veiktas 28 reģionālajos maršrutos, plānots, ka tuvākajā laikā grozījumi gaidāmi vēl 13 maršrutos. Kopumā gan veiktie, gan drīzumā gaidāmie grozījumi samazinājuši nobraukumu par vairāk nekā 645 000 kilometru gadā. Šobrīd turpinās saskaņošanas darbi par izmaiņu veikšanu arī citās maršrutu tīkla daļās.
Lai veicinātu izmaiņu ieviešanu reģionālā maršrutu tīklā, atsevišķu maršrutu un reisu slēgšana tiks skatīta Sabiedriskā transporta padomē (STP), pagājušonedēļ vienojušies padomes locekļi.
Autors: LETA / Foto: LETA