Latvijā, tāpat kā Igaunijā un Lietuvā, iedzīvotāji visbiežāk priekšroku savā izvēlē dod VolkswagenToyota un Audi markas automašīnām, secināts Kantar Emor un Kantar TNS veiktajā aptaujā Auto zīmolu veselības indekss.

Pirms desmit gadiem visbiežāk tika nosauktas vācu augstākās klases automašīnu markas. Tagad galvenie favorīti tiek izvēlēti nedaudz pragmatiskāk – līderpozīcijās visās Baltijas valstīs ir Volkswagen un Toyota. Kad Latvijas automobiļu īpašniekiem tika vaicāts, kurus auto zīmolus viņi visticamāk izvēlēsies, ņemot vērā savas vajadzības un dzīvesveidu, trešdaļa no aptaujātajiem minēja Volkswagen, bet ceturtā daļa – Toyota un Audi.

Minētās auto markas laika gaitā spējušas iegūt augstas pozīcijas patērētāju vērtējumā, tomēr ir vēl daudz citu zīmolu, kuri pielikuši nopietnas pūles, lai atrastu ceļu uz auto pircēju sirdīm. Piemēram, ja 2005. gadā Škodu pieminēja tikai 1% aptaujāto, tad šogad – jau 11% respondentu. Korejas automašīnu markas – Kia un Hyundai – kā iespējamu izvēli minējuši gandrīz 10% aptaujāto. Attiecībā uz premium zīmoliem, auto pircēji atzinīgi novērtējuši Volvo jaunos modeļus, un šis zīmols pakāpies topos visās Baltijas valstīs. Turpretī daudzas japāņu markas, piemēram, Honda, Mazda un Mitsubishi, uzrāda negatīvu tendenci, jo pēdējā desmitgadē ir trīskārt vai pat uz pusi samazinājies to cienītāju skaits. Šo zīmolu galvenā problēma ir mazāka jauno modeļu izvēle tirgū.

Klienti ir lojālāki tiem zīmoliem, kuriem ir izdevies nodrošināt pircējiem bezrūpīgāku dzīvi ar lieliskiem garantijas servisa pakalpojumiem vai savu auto izturību. Volkswagen un Toyota stiprā puse ir dīleru tīkls un to aģentu paveiktais darbs. Škoda Baltijas valstīs ieguvusi zīmola ar zemākajām tehniskās apkopes izmaksām reputāciju. Jautājot par Volvo, respondenti atsaucas uz tā lielisko aprīkojumu, kvalitāti un izturību. Protams, ir auto markas, kuras cilvēki izvēlas emocionālu iemeslu dēļ un kuras palīdz veidot auto īpašnieka tēlu. Tādas, piemēram, ir BMW un Mercedes-Benz.

Respondenti tika aicināti novērtēt arī auto zīmolu reputāciju skalā no viens līdz desmit, ņemot vērā 14 dažādus aspektus. Rezultāti parāda līdzīgas pozīcijas automašīnu markām visās Baltijas valstīs, vienlaikus arī ilustrējot dažus mītus, kas pakāpeniski sabiedrībā izzūd. Topa augšgalā, protams, dominē premium zīmoli, un līderpozīcijas ieņem Audi. Lielāko izaugsmi uzrāda Volvo, visizplatītāko zīmolu vadībā ir Toyota, un labākos uzlabojumus reputācijas ziņā uzrāda Korejas zīmoli, īpaši Hyundai. Fakts, ka vairāk nekā 80% no pašreizējiem Kia īpašniekiem Latvijā ir nolēmuši palikt šai markai uzticīgi, apliecina, ka minētais rādītājs ir pieaudzis, pateicoties ne tikai zīmola veidotajam tēlam. Savukārt franču zīmoliem un Dacia ir pamats satraukumam. Neskatoties uz izdevīgākām cenām, tiem nav izdevies nopelnīt lielāku punktu skaitu citās kategorijās.

Arī interese par elektromobiļiem joprojām ir neliela. Tikai 4% aptaujāto Latvijā un 3% – Igaunijā šādu auto iegādātos. Savukārt Lietuvā domu iegādāties elektroauto apsver 12% aptaujas dalībnieku.

Autors: Ventspilnieks.lv / Foto: LETA