Lai pievērstu visas sabiedrības uzmanību neapzinātam riskam ceļu satiksmē, Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD) pirmo reizi Latvijā uzsāk kampaņu pret nogurumu pie auto stūres Apstājies, pirms atslēdzies.

Pērn sasniegts līdz šim zemākais bojāgājušo skaits uz Latvijas ceļiem – 136 cilvēki. Turklāt tas ir par 14% mazāk nekā 2016. gadā.

CSDD norāda: brīdī, kad sasniegti labi rezultāti satiksmes drošības jomā Latvijā un situācija turpina uzlaboties, esam apņēmības pilni sākt runāt arī par Latvijā vēl plaši nediskutētu tēmu – nogurums pie auto stūres un tā sekas. Pasaules satiksmes eksperti uzskata, ka nogurums, ātrums un alkohols ir trīs galvenie slepkavas uz ceļiem. Analizējot Latvijas avārijas, vairāk nekā 30% negadījumu ar letālām sekām cēloņi nav skaidri zināmi. Tas var būt gan neuzmanība, mobilā telefona lietošana, transportlīdzekļu tehniskās problēmas, bet tikpat labi arī nogurums. Tieši par šo negadījumu cēloni Eiropā patlaban tiek runāts aizvien vairāk – tas ir maz pētīts, un to nevar pierādīt kā alkoholu vai ātrumu, norāda kampaņas autori.

“Nogurums ir neapzināts risks, par to ir jārunā skaļi, brīdinot sabiedrību par sekām. Autovadītāja spēkos nav pretoties miegam. Vienā brīdī cilvēks atslēdzas pie auto stūres, kam sekas var būt letālas – aizmidzis autovadītājs apdraud ne tikai sevi un pasažierus, bet ikvienu satiksmes dalībnieku,” skaidro CSDD valdes priekšsēdētājs Andris Lukstiņš, norādot, ka cīņa ar nogurumu iespējama, informējot un izglītojot sabiedrību gan par cēloņiem un riskiem, gan noguruma pārvarēšanu īstermiņā un ilgtermiņā, tāpēc attieksmes maiņa sabiedrībai kopumā ir ļoti būtiska.

Rīgas Stradiņa universitātes (RSU) Cilvēka fizioloģijas un bioķīmijas katedras asociētais profesors Leons Blumfelds skaidro, ka liela daļa cilvēku, ciešot no hroniskas neizgulēšanās, pat ir aizmiruši, kāda ir sajūta būt mundriem. “Šo noguruma sajūtu viņi ir pieņēmuši kā pavisam normālu stāvokli un, sēžoties pie stūres, nevar objektīvi novērtēt, cik augsts ir iemigšanas risks,” norāda Blumfelds, aicinot līdzcilvēkus pievērst uzmanību autovadītāju miegainības pazīmēm un nekavējoties norādīt viņiem uz tām, bet šoferiem – nevadīt spēkratu miegainiem vai pārgurušiem.

Saskaņā ar Valsts policijas datiem pērn notikuši 29 ceļu satiksmes negadījumi, kuru iemesls bija iemigšana pie stūres, savukārt šogad jau – septiņi. Tomēr statistika neatspoguļo reālo situāciju, un patiesais negadījumu skaits ir tikai minams, bet noteikti – krietni lielāks. Policija brīdina – pat, ja līdz galamērķim atlicis braukt vien dažas minūtes, tās var izrādīties liktenīgas, jo nogurumā miegs piezogas nemanot.

Autors: Ventspilnieks.lv / Foto: CSDD