Vidējais patēriņa cenu līmenis gada laikā palielinājies par 2,8%, liecina jaunākie Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) dati. Precēm cenas pieauga par 2,8% un pakalpojumiem – par 2,9%.
Kā skaidro pārvalde, lielākā ietekme uz vidējā patēriņa cenu līmeņa izmaiņām šī gada oktobrī, salīdzinot ar 2016.gada oktobri, bija cenu kāpumam pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem, dažādu preču un pakalpojumu grupai, ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem, ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem, veselības aprūpei, atpūtas un kultūras grupai.
Pārtikas un bezalkoholisko dzērienu vidējais cenu līmenis palielinājās par 5,3%. Cenas pieauga pienam, piena produktiem, sviestam, sieram un biezpienam, jogurtam, gaļai un gaļas izstrādājumiem, svaigiem augļiem, svaigiem dārzeņiem, olām, olīveļļai, kartupeļiem, šokolādei, kafijai un konditorejas izstrādājumiem. Savukārt cenas samazinājās cukuram un makaronu izstrādājumiem.
Ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem cenas pieauga par 1,9%. Dārgāka bija siltumenerģija, dabasgāze, cietais kurināmais, atkritumu savākšana, mājokļa uzturēšanas un remonta pakalpojumi, savukārt lētāki bija materiāli mājokļa uzturēšanai un remontam.
Veselības aprūpes grupā vidējais cenu līmenis pieauga par 3,3%, ko galvenokārt ietekmēja cenu kāpums farmaceitiskiem produktiem, zobārstniecības pakalpojumiem un ārstu speciālistu pakalpojumiem.
Ar transportu saistītās preces un pakalpojumi sadārdzinājās par 2,2%, ko ietekmēja cenu kāpums degvielai (+5,6%). Cenas pieauga arī personisko transportlīdzekļu apkopei un remontam. Savukārt lētāki bija pasažieru aviopārvadājumi.
Atpūtas un kultūras grupā vidējais cenu līmenis pieauga par 2,2%, ko ietekmēja cenu kāpums kompleksajiem atpūtas pakalpojumiem, daiļliteratūras grāmatām, laikrakstiem un žurnāliem.
Dažādu preču un pakalpojumu grupā vidējais cenu līmenis pieauga par 7,6%, ko veidoja autotransportlīdzekļu apdrošināšanas sadārdzināšanās. Cenas palielinājās arī personīgās higiēnas precēm un skaistumkopšanas līdzekļiem.
Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais cenu pieaugums bija tabakas izstrādājumiem, telekomunikāciju pakalpojumiem, ēdināšanas pakalpojumiem. Savukārt cenu samazinājums bija apģērbiem, mājokļa tīrīšanas un kopšanas līdzekļiem, stiprajiem alkoholiskajiem dzērieniem.
Autors: Ventspilnieks.lv / Foto: LETA