Kučinskis: Ir jāizmanto tas potenciāls, kas ir mūsu trīs ostās

1550
Autors: Ieva Lūka/LETA
Autors: Ieva Lūka/LETA

Tam, ka Krievija tuvākajos gados tās kravas, kas pašlaik tiek pārkrautas Baltijas valstu ostās, pilnībā pārorientēs uz savām ostām, bija jāgatavojas jau kopš 2000. gada. Tā ir konsekventa Krievijas politika – pāriet tikai uz savām ostām. Tādēļ šobrīd notiek “ļoti izmisīgs un diezgan spēcīgs darbs” potenciālu jaunu tranzītkravu piesaistē citās austrumu valstīs, jo īpaši gatavojoties Centrāleiropas un Austrumeiropas valstu un Ķīnas sadarbības jeb tā dēvētajam 16+1 samitam. Šādu viedokli Latvijas Televīzijas raidījumā Rīta Panorāma sacīja valdības vadītājs Māris Kučinskis.

Pagājušajā nedēļā izskanēja ziņas, ka visas Krievijas kravas, kas pašlaik tiek pārkrautas Baltijas valstu ostās, līdz 2020.gadam ir jāpārorientē uz Krievijas ostām. Savukārt līdz 2018.gadam Krievija pārtrauks naftas produktu eksportu caur Baltijas valstu ostām. Jautāts, vai Latvijai būtu jāgatavojas lielām pārmaiņām tranzītnozarē, ņemot vērā Krievijas izteikumus, Kučinskis teica: “Es varētu pateikt nedaudz skarbākus vārdus, jo jāgatavojas bija laicīgi jau kopš 2000. gada. Tas, ka Krievija šobrīd samazināja [kravu apjomu], nebija nekāds pārsteigums. Tā bija konsekventa viņu politika – pāriešana uz Krievijas ostām. Tas šobrīd īstenojas.”

Premjers atzina, ka “šobrīd notiek tāda ļoti izmisīgs un diezgan spēcīgs darbs braucot gan uz Baltkrieviju, gan uz Kazahstānu, gan Ķīnas kontekstā”. “Rezultāti nevar uzreiz parādīties. Mēs varam tos redzēt pēc pāris mēnešiem. Pirmais izaicinājums, protams, ir Ķīna. Tātad, samits 16+1. Un tas, kas pēc šī samita paliks Latvijai, tas arī būs mūsu ieguvums. Es domāju, ilgtermiņa līgumi, kādi īpaši reisi,” komentēja Kučinskis.

Jautāts, ko Latvija piedāvās samitā, Kučinskis teica: “Galvenais akcents ir uz to pašu pieminēto tranzītu gan tiešajā dzelzceļa jomā, gan izmantojot potenciālu, kas ir mūsu trīs ostās. Patiesībā ir iespējas veidot arī loģistikas parkus un būt šajā ziņā par starpnieku.”

Viņš norādīja, ka uz samitu Latvijai ir jānodemonstrē tas, cik mēs esam gatavi sadarbībai. “Protams, parādīsies iespējami kādi parauglīgumi, mums būs vienošanās, varbūt pirmais vilciens, bet tie nav ilgtermiņa pasākumi. Lai tiktu pie ilgtermiņa pasākumiem, ir jāiegulda milzīgs darbs, uz ko es arī aicinu visas iesaistītos strādāt,” teica valdības vadītājs.

Uz norādi, ka jau pavasarī izskanēja ziņas par ķīniešu lēmumu pieeju Baltijas jūrai virzīt tikai caur Klaipēdas ostu, Kučinskis atzina: “Ja mūsu cilvēki aizbrauc uz Ķīnu un tur Latvija nav pat iezīmēta… Pateicoties tam, ka tagad samits ir pietuvojies, varbūt šis tāds pirmais darbs no Latvijas puses arī ar Ķīnu īsti tikai ir noticis. Nevar sēdēt un gaidīt, ka lielvalstis brauks šurp un piedāvās, vai nevēlaties pārlikt sliedes no vienas uz otru pusi. Protams, arī lietuvieši daudz nežēlīgāk, aktīvāk strādā. Pa reizei esam mīļi kaimiņi, taču bizness ir bizness. Ja tu gribi attīstību, tev ir jācīnās. Tu nevari sēdēt, gaidīt un komentēt to, kas notiek.”

Jautāts, vai Latvija būs samitam pienācīgi sagatavojusies, Kučinskis solīja, ka vienotais piedāvājums tranzītam būs noteikti gatavs. “Vienotais piedāvājums arī uz mūsu lidostas potenciālu izmantošanu tieši loģistikas jautājumā. Ne tik daudz nozīme ir tarifam, cik ilglaicīgam piedāvājumam būt sadarbības partneriem arī citās pusēs.”