SIA “Noord Natie Ventspils Terminals” (NNVT) ir viens no veiksmīgākajiem Ventspils brīvostā strādājošiem uzņēmumiem. Ar prāmjiem pārvadāto kravu apjoms Ventspils ostā un līdz ar to arī kopējais kravu apgrozījums NNVT ir ar stabilu augšupejošu līkni, un šovasar uzņēmums attīstījis jaunu biznesa nišu – kruīza kuģu līniju piesaisti Ventspilij. Par NNVT paveikto un nākotnes iecerēm – saruna ar uzņēmuma Komercnodaļas vadītāju Arti Šenkevicu.
Pēdējo divu nedēļu laikā pie NNVT piestātnes Ventspils ostā piestāja kruīza kuģi, un vairāki simti ārvalstu tūristi nokāpa krastā, lai apmeklētu pilsētas apskates objektus un krāšņos Baltijas jūras stāvrakstus. Lai arī Ventspils kā tūrisma galamērķis ir zināms daudzās valstīs, tomēr NNVT jaunā biznesa niša vēl vairāk veicinās tūrisma attīstību pilsētā un reģionā, sekmēs pienesumu ekonomiskās attīstības jomā un, protams, paaugstinās kā NNVT termināla, tā pilsētas atpazīstamību plašākā mērogā. Taču ceļš līdz šim sasniegumam nebija ne ātrs, ne viegls.
CRUISE EUROPE, TEMATISKIE MEDIJI UN IZSTĀDES
Ideja par kruīza kuģu piesaisti NNVT radās pirms pāris gadiem, bet tās realizēšana tika uzticēta NNVT Komercnodaļas vadītājam Artim Šenkevicam. Viņš izpētīja, kādi kuģi un kādas līnijas ienāk Rīgas ostā, taču ar kontaktu nodibināšanu īsti nevedās, jo kruīza kuģu operatoru mājas lapās tik vien bija, kā iespēja rezervēt un nopirkt biļetes konkrētam braucienam. “No labiem kolēģiem uzzinājām, ka ceļš vajadzīgo kontaktu nodibināšanai un iekļūšanai šajā biznesa nišā ved caur dalību kruīza kuģu asociācijā “Cruise Europe”. 2017. gada janvārī NNVT kļuva par šīs asociācijas pilntiesīgu biedru, un tas mums nodrošināja kā pilnvērtīgu informācijas apriti, tā iespējas sevi reklamēt tematiskajos medijos un izstādēs. Kruīza kuģu līniju operatoriem domātā prezentācijas bukletā centāmies parādīt, ka Ventspili patiešām ir vērts iekļaut starptautiskā tūrisma maršrutos. Norādījām arī uz NNVT termināla priekšrocībām un tehniskajiem resursiem, kā arī uz mūsu pieredzi pasažieru apkalpošanas jomā. Vienlaikus apzinājām iespējamos apskates objektus pilsētā un ārpus tās. Braucām uz izstādēm, tikāmies ar kruīzu kuģu operatoru administrācijām, kuras pieņem lēmumus par to, kādās ostās kuģi piestās,” stāsta A.Šenkevics.
Visiem, kas nodarbojas ar tūrisma biznesu, ir zināms, ka šādās izstādēs dažādu ostu pārstāvju vienmēr ir vairāk nekā operatoru, un vinnētājs būs tas, kurš spēs pietiekami ātri nodibināt ar viņiem kontaktus, pārliecināt par sava piedāvājuma pievilcību tūristu acīs. NNVT šo konkurences konkursu izturēja godam. “Jau pirmajā konferencē nodibinājām kontaktus ar piecām kompānijām, nākamajā izstādē – vēl ar apmēram desmit operatoru pārstāvjiem, un šobrīd NNVT jau ir tiešs kontakts ar divdesmit kruīza kuģu operatoru kompānijām,” saka Šenkevics.
KRUĪZA KUĢU OPERATORI IZVĒLAS NNVT UN VENTSPILI
“Šobrīd esam apkalpojuši jau divus kuģus – vācu populārākās kruīzu kompānijas “Phoenix Reisen” kuģi “AMADEA” un kompānijas “Noble Caledonia” “SERENISSIMA”. Savukārt piektdien pieņemsim īstu piecu zvaigžņu viesnīcu uz ūdens – “SEABOURN OVATION”, kas atvedīs uz Ventspili 600 pasažierus no ASV (intervija notika īsi pirms šī notikuma – red.). Šim kuģim mēs gatavojam ļoti skaistu uzņemšanu – ne vien ar iespaidīgajiem ūdensmetējiem, kurus varēja vērot, tiem braucot aiz pirmā kuģa, bet arī ar orķestri. Mēs darām visu, lai pasažieri, izkāpjot krastā Ventspilī NNVT terminālī, uzreiz nonāktu skaistā un sakoptā vidē. Jau laicīgi izziņojam medijos kuģu pienākšanas laiku, lai cilvēki varētu vērot to iespaidīgo ienākšanu ostā, bet pasažieri, savukārt, justos gaidīti. “SEABOURN OVATION” šogad ir pēdējais mums zināmais kruīza kuģis, kurš ienāks Ventspilī, taču rezervācijas kruīza kuģu ienākšanai esam veikuši jau divus gadus uz priekšu,” stāsta Artis Šenkevics.
Pēc pirmo kruīza kuģu ienākšanas Ventspilī NNVT jūtas gandarīti par paveikto, jo, kā uzsver NNVT komercnodaļas vadītājs, uzņēmumam nav neviena aizrādījuma no aģentiem, ir tikai pateicības. Taču tas ir rūpīga ikdienas darba rezultāts. “Mēs diezgan daudz ieguldījām, lai izpētītu visu, kas nepieciešams, lai nekļūdītos ne ar autobusu novietošanu, ne pasažieru kontroli, ne ar nepieciešamo termināla infrastruktūru. Tikpat būtiski ir nepiemirst par tradīcijām. Proti, kuģim pirmo reizi ienākot kādā ostā, tiek dāvināta plāksnīte ar ostas vārdu. Tagad līdzās citu ostu nosaukumiem uz plāksnītēm, atrodams arī Ventspils vārds. Mūsu uzstādījums nākotnei ir – pieci līdz desmit kuģi gadā. Tas būtu ļoti labs rezultāts. Turklāt jāņem vērā, ka kruīza kuģu piesaiste nekad nebūs NNVT pamatbizness,” tā Artis Šenkevics.
GAN ATTĪSTA EKSPORTU, GAN STRĀDĀ PIE TRANZĪTA KRAVĀM
Kas tad ir NNVT pamatbizness? Tās ir prāmju kravas, ģenerālās kravas un konteinerkravas. Protams, sankcijas starp Austrumiem un Rietumiem zināmā mērā ietekmēja arī NNVT biznesu, taču pēc Arta Šenkevica teiktā, to sekas uzņēmums vairāk izjuta pirms diviem, trim gadiem, kad pazuduši daži no kravu veidiem kā, piemēram, zivju milti un cukurs.
“Lai arī esam tranzīta terminālis, sākām pētīt, kā varam palīdzēt vietējiem Latvijas, jo īpaši Kurzemes puses uzņēmējiem atrast izdevīgākus un vieglākus eksporta ceļus caur Ventspils ostu. Tādējādi liela daļa no tranzīta sadaļas šobrīd ir pārgājusi uz eksportu. Pamatā tie ir kokmateriāli, lielgabarīta stiklaplasta izstrādājumi, graudi, rapšu rauši, kokskaiddu granulas, betons. Papildus investējam arī noliktavu platībās, lai varētu attīstīt kravas, kuras baidās no mitruma un tādēļ jāuzglabā zem jumta. Vienu šādu angāra tipa noliktavu esam jau uzbūvējuši, taču ir skaidrs, ka ar to ir par maz. Apgūtas arī saldētavas telpas, kuras ir pielāgotas mūsu vajadzībām un vairs nestāv tukšas, kā tas bija daudzus gadus līdz šim. Tādējādi mēs gan attīstām eksportu, gan strādājam pie tranzīta kravām, tai skaitā čuguna kravām,” stāsta NNVT komercnodaļas vadītājs.
PRĀMJU SATIKSME UZ ZVIEDRIJU
Būtiska NNVT biznesa daļa ir arī prāmju satiksme 12 reizes nedēļā starp Ventspili un Nīneshamni Zviedrijā. Artis Šenkevics saka, šis maršruts gluži kā magnēts pievelk uzņēmējus, kuri nodarbojas ar kravu transportēšanu uz Skandināviju.
“Tas ir stabils bizness, un uzņēmēji, kuri ar to nodarbojas, skaidri zina, ka no NNVT termināla viņi ar prāmi nokļūs Zviedrijā astoņu stundu laikā. Mūsu sadarbības partneris prāmju operators “Stena Line” sola pēc diviem gadiem servisu vēl paaugstināt. Prāmji būs ievērojami lielāki par līdzšinējiem, bet kā galamērķis tiks noteikta osta ļoti tuvu Stokholmai. Kravu pārvadātājiem tas būs neapšaubāms ieguvums. Joprojām darbojas arī konteineru līnija. Pagaidām gan saistībā ar kokmateriālu kravu kritumu ir neliels pārtraukums, bet mēs esam atguvuši konteineru termināļa nosaukumu, mums ir tiešais savienojums ar Roterdamu, un šobrīd meklējam papildus arī importa kravas uz Latviju.”
Artis Šenkevics neslēpj arī uzņēmuma plānus atjaunot “Ro-Ro” līniju no Ventspils uz Centrāleiropu. Līniju, kura sāka darboties jau pirms pusotra gada, klienta neveiksmīgi izvēlētā darbības laika dēļ nācās uz laiku apturēt. Taču vairākas kompānijas izrādījušas interesi par vietējo eksportu, un uzņēmums sācis pārrunas ar operatoru jau par konkrētiem piedāvājumiem un kravu apjomiem. Tas nozīmē, ka jau drīzā laikā “Ro-Ro” līnija atkal varētu sākt strādāt.
CILVĒKIEM SVARĪGA STABILITĀTE
“Terminālī strādājošie darbinieki saka – ja mēs redzam, ka brauc vagoni, ostā nāk iekšā kuģi un apgrozās kravas, mēs neskatāmies ne pulkstenī uz darba laika beigām, ne arī pāri žogam uz citām darba vietām,” stāsta Artis Šenkevics. “Cilvēkiem ir svarīga stabilitāte un pārliecība par nākotni, tad arī neviens nedomās par sēšanos lidmašīnā, lai pārceltos uz citu valsti. Ja cilvēkiem ir sajūta, ka viss notiek, viņiem ir arī motivācija strādāt. NNVT šādu motivāciju dod.”
Autors: Ventspilnieks.lv / Foto: NNVT