Līdz 2019. gada beigām atlicis mazāk nekā pusotrs mēnesis, kas Ventspils Brīvostas pārvaldei liek uzdot sev jautājumu, vai tā ir darījusi visu, lai palīdzētu ostas termināļos strādājošajiem uzņēmumiem šo gadu noslēgt ar pozitīvu bilanci. Līdzšinējos 10 mēnešos Ventspils ostā pārkrauts 18,122 mlj. tonnu kravu, taču gada pirmajā pusē vērotais straujais kravu apgrozījuma pieaugums attiecībā pret iepriekšējo gadu turpina sarukt. Līdz novembra sākumam tas bija vairs tikai 6,8%, liecina Satiksmes ministrijas dati.
Piemēram, februārī kravu apgrozījuma pieaugums attiecībā pret pagājušo gadu sasniedza pat 40,7%. Tik liels apjoms viena mēneša laikā nebija pārkrauts kopš 2017. gada vasaras sākuma, tomēr jau pagājušā gada beigās vairāki Ventspils ostā strādājošie uzņēmumi un arī biedrība Baltijas asociācija – Transports un loģistika pauda pamatotas bažas, ka lielam optimismam īsti nav pamata. Pēc daudzsološā gada sākuma sekmīgs bija vēl arī marts, taču pēc tam apjomi diezgan strauji saruka. Tiesa, pērn tieši gada sākums bija katastrofāli slikts, taču pirmā ceturkšņa beigas, otrā ceturkšņa sākums un gada noslēgums ļāva uzelpot, sasniedzot gada beigās vidēji līdzīgu apmēru kā vēl pirms gada.
Vai izdosies gadu noslēgt ar līdzīgiem rādītājiem kā 2018. gadā, rādīs laiks, taču joprojām ir cerības gadu noslēgt vismaz “pa nullēm”, ja ne ar nelielu “plusiņu”.
Zīmīgi, ka joprojām tieši Ventspils osta ir tā, kas “izvelk” Latvijas ostu kopējo bilanci, lai arī tā ir negatīva. Neliels pienesums arī no mazajām ostām, kurās kopējais apgrozījums ir kāpis par 1,1%. Nebūtu Ventspils ostas pozitīvā bilance, kopējā aina būtu vēl bēdīgāka. Kopumā šī gada 10 mēnešos Latvijas ostās pārkrāva 52,919 mlj. tonnu kravu, kas ir par 3,2% mazāk nekā attiecīgajā periodā pērn. It kā nedaudz, bet abas pārējās lielās ostas joprojām cīnās ar krīzi. Rīgas ostā šogad pārkrauto kravu apjoms ir par 8,7% mazāk nekā pērn (šogad – 27,315 mlj. tonnu), bet Liepājā – kritums par 5,1% (5,928 mlj. tonnu). Abām bija lieli plāni šogad, īpaši Liepājai, bet tie ir likuši vilties.
Visvairāk joprojām pārkrauj beramkravas – 29,798 mlj. tonnu, taču tas ir par 1,4% mazāk nekā gadu iepriekš. Pārkrauto ogļu daudzums bija 14,984 mlj. tonnu un sarucis par 10,2%. Labība pārkrauta 4,376 mlj. tonnu apmērā un tas ir par 9,7% vairāk (Ventspilī šim nolūkam paplašināja glabātuves, taču tās nenes cerētos apjomus), toties rūk ķīmisko beramkravu apmērs (-9,6%). Koksnes šķelda pārkrauta nedaudz vairāk kā pusotra miljona tonnu apmērā, un tas ir 27% pieaugums.
Lejamkravu, kuru vidū dominē naftas produkti, apmēra kritums bija gaidāms lielāks, taču tas šogad bijis 5,1% apmērā. Kopumā pārkrautas 12,262 mlj. tonnas. Līdzīgs kritums arī ģenerālkravu segmentā – pārkrauti 10,858 mlj. tonnu jeb par 5,7% mazāk. Visvairāk uz leju rauj kokmateriāli – pārkrauts par 11,3% mazāk jeb 3,538 mlj. tonnu.
Savukārt Klaipēdas ostā šogad desmit mēnešu laikā pārkrauts 38,9 mlj. tonnu kravu jeb par 2,4% vairāk nekā pagājušā gadā. Beramkravu apmērs pieaudzis par 7,9%, šķidro kravu apmērs – par 1,9%, tomēr vispārējo kravu apmērs samazinājies par 3,9%. Oktobrī vien kravu plūsma Klaipēdas ostā gada izteiksmē samazinājusies par 7,7% jeb līdz 4 mlj. tonnu.
Dzelzceļa kravu pārvadājumu apmērs šogad Latvijā samazinājies par 12,6% un bija 35,207 mlj. tonnu, liecina Satiksmes ministrijas dati. Starptautisko pārvadājumu apmērs veidoja 33,788 mlj. tonnu (-13,7%), bet iekšzemes pārvadājumu apmērs audzis līdz 1,419 mlj. tonnu (+23,7%). No starptautiskajiem dzelzceļa kravu pārvadājumiem tranzīta kravu apmērs bija 30,801 mlj. tonnu (-15,2%), importa kravu apmērs bija 2,75 mlj. tonnu (+6,8%), bet eksporta kravu – 237,8 tūkst. tonnu (-5,8%). Dzelzceļa tranzīta kravu apmērs caur ostām šogad bijis 27,062 mlj. tonnu (-15,4%), bet sauszemes tranzīts caur Latvijas teritoriju – 3,739 mlj. tonnu (-13,6%).
Biedrībā Baltijas asociācija – Transports un loģistika ietilpstošā uzņēmuma AS Baltijas Ekspresis oktobrī pārvadātais dzelzceļa kravu apjoms Ventspils ostas virzienā bija 335 tūkst. tonnas, kas ir par 16% jeb par 48 tūkst. tonnām vairāk nekā septembrī. Kopumā šogad Baltijas Ekspreša pārvadāto kravu apjoms ir sasniedzis 6,3 mlj. tonnas un, salīdzinot ar iepriekšējā gada šo pašu periodu, ir saglabājies nemainīgs.
25.11.2019 / Autors: Ventspilnieks.lv / Foto: Unsplash