Gada inflācija sasniegusi 1,3%

1338
Autors: Ieva Lūka/LETA
Autors: Ieva Lūka/LETA

Vidējais patēriņa cenu līmenis gada laikā palielinājās par 1,3%, liecina jaunākie Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) dati. Precēm cenas pieauga par 0,6% un pakalpojumiem – par 2,9%.

Lielākā ietekme uz vidējo patēriņa cenu līmeni šā gada novembrī, salīdzinot ar 2015.gada novembri, bija cenu kāpumam pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem, ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem, veselības aprūpei, atpūtai un kultūrai, alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem, kā arī cenu kritumam ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem.

Pārtikas un bezalkoholisko dzērienu vidējais cenu līmenis šā gada novembrī, salīdzinot ar iepriekšējā gada attiecīgo mēnesi, palielinājās par 2,6%. Cenas pieauga pienam, sieram un olām, gaļai un gaļas izstrādājumiem, cukuram, maizei un graudaugiem, sviestam, saldumiem, svaigām vai atdzesētām zivīm, sālim un garšvielām, ievārījumam un medum, atspirdzinošajiem dzērieniem. Savukārt lētāka kļuva kafija, augu eļļa, svaigi dārzeņi, kartupeļi, svaigi augļi.

Tabakas izstrādājumiem cenas pieauga par 5,2%. Alkoholisko dzērienu vidējais cenu līmenis samazinājās par 0,2%.

Ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem cenas samazinājās par 1,5%. Lētāka kļuva siltumenerģija, dabasgāze, cietais kurināmais, mājokļa īres maksa, materiāli mājokļa uzturēšanai un remontam. Savukārt sadārdzinājās mājokļa apsaimniekošanas pakalpojumi, atkritumu savākšana, mājokļa uzturēšanas un remonta pakalpojumi, kanalizācijas pakalpojumi, ūdensapgāde.

Vidējais cenu līmenis veselības aprūpei palielinājās par 2,8%, ko galvenokārt ietekmēja cenu kāpums farmaceitiskajiem produktiem, zobārstniecības, kā arī ārstu speciālistu pakalpojumiem.

Ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem cenas pieauga par 1,3%, ko galvenokārt ietekmēja cenu kāpums degvielai par 3,1%. Cenas palielinājās arī personisko transportlīdzekļu apkopei un remontam, toties cenas samazinājās rezerves daļām un piederumiem personiskajiem transportlīdzekļiem, pasažieru aviopārvadājumiem, kā arī pasažieru pārvadājumiem pa autoceļiem.

Kompleksie atpūtas pakalpojumi kļuva par 7,7% dārgāki. Cenas pieauga arī kultūras pakalpojumiem, laikrakstiem un žurnāliem, ziediem, atpūtas un sporta pakalpojumiem. Cenas samazinājās audio un video iekārtām.

Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais cenu pieaugums bija ēdināšanas pakalpojumiem, telekomunikāciju pakalpojumiem, personīgās higiēnas precēm un skaistumkopšanas līdzekļiem.