“Nu, es nezinu, kam tagad jānotiek, lai ziema pārsteigtu nesagatavotu, bet vienmēr jābūt gatavam jauniem izaicinājumiem,” tā sarunā ar pašvaldības SIA “Ventspils reiss” sabiedrisko attiecību speciālisti Anniku Radeli saka laipnais autobusa vadītājs un “Ventspils reiss” kustības drošības instruktors Jurģis Jaunbelzējs, kurš pieredzējis jau daudzas ziemas gan kā vieglās automašīnas, gan kā autobusa vadītājs. Lasot interviju ar Jurģi, uzzināsiet, ko dara autobusa vadītājs, lai nodrošinātu pasažierim drošu braucienu sabiedriskajā transportā un saudzētu arī savu transporta līdzekli.

– Cik gadu pieredze Tev ir kā autobusa vadītājam?

– Autobusa tiesības nokārtoju 1999. gadā. Praktiski no tā laika dažām pauzēm, kad strādāju citus darbus, esmu autobusa vadītājs. 2017. gadā sāku strādāt “Ventspils reisā”.

– Kad aiz loga beidzot sniegs, vai vēl var būt kāda ziema, kas pārsteidz nesagatavotu pēc šo ilgo gadu pieredzes?

– Nu, es nezinu, kam tagad jānotiek, lai ziema pārsteigtu nesagatavotu, bet vienmēr jābūt gatavam jauniem izaicinājumiem. Varbūt tuneļveida sniega ceļi, kā savulaik, padomju laikos, Platenes ceļos. Veidojās situācija, ka pat no lauka mašīnu nevarēja redzēt, jo ceļš bija sniega tunelī.

Tagad ar ceļu tīrīšanas tehnikas palīdzību šādas situācijas nav bijušas. Ir gadījies, ka naktī, piemēram, sportistus vedot uz lidostu, tev ir jābūt pirmajam, kurš “iedzen sliedi” sniegotā ceļā, pa kuru vēl neviens nav braucis.

– Vai ziemas laikā, kad bremzēšana ir apgrūtināta, automašīnu vadītāji atceras palaist autobusus, kad tie izbrauc no pieturas?

– Pilsētā laiž, bet grūtāk ir apdzīvotās vietās, kuras ir pa ceļam maršrutā. Jebkurā apdzīvotā vietā, ja autobuss rāda pagriezienu, tas ir jāpalaiž, bet praksē tas nenotiek. Protams, esam jau pielāgojušies katrai situācijai.

– Jā, automašīnu vadītājiem tomēr der atcerēties, ka autobuss apdzīvotās vietās jāpalaiž, ja tas ir ieslēdzis kreiso virzienrādītāju un gatavojas izbraukt no pieturas. Bet cik ilgam laikam jāpaiet ziemā, lai uzsildītu autobusu pirms izbraukšanas no bāzes?

-Varu pastāstīt iepriekšējās nedēļas piemēru, kad no Ventspils AO jāizbrauc 6:30. Autobuss iepriekšējā dienā bija stāvējis, ārā bija -7°C, salonā rādīja -5°C. Sākumā iedarbinu autonomo apsildes sistēmu, kura uzsilda pašu dzinēju. Pēc minūtēm 10 autonomā apsilde dzinēju ir nedaudz uzsildījusi, un tikai tad tiek iedarbināts dzinējs. Tas ir saudzīgāk pašam dzinējam. Braucot uz AO, es biju autobusu kopā ar autonomo apsildi darbinājis kādas 40 minūtes – tad salonā jau rādīja +13°C. Izbraucot no AO salons jau bija uzsilis līdz +18°C.

– Kad sāku strādāt Ventspils reisā, uzzināju jaunu vārdu “rise”. Pastāsti arī lasītājiem, kas tas ir un kāpēc jābūt no tām uzmanīgiem ziemā.

-Tās ir ceļā, sniegā, iebrauktās sliedes. Lietus laikā, braucot pa tām, var sākties mašīnas akvaplanēšana. Ja pēc tam uznāk sals, tās apledo. Veicot straujas stūres kustības, apdzenot mašīnu, ir iespējams izslīdēt.

Bet visbīstamākais ir melnais ledus. Bīstami, kad brauc pāri tiltam un kad ir sānvējš. Tad jābūt uzmanīgam, jo riepas notur mašīnu uz ceļa, ja ceļš apledojis un ir sānvējš, atliek kārtīgi uzpūst, lai veidotos bīstama situācija.

– Kā ieteicams bremzēt ziemas laikā?

– Bremzējam ar pārnesumiem, pārslēdzot pārnesumus no augstāka uz zemāka un paralēli ar nelielu spēku lietojam arī darba bremzes. Ja būs slidens, ABS neļaus ritenim izslīdēt, kā arī liela nozīme ir riepām – ja tās būs labas, tad varēs droši nobremzēt mašīnu.

– Ja esmu situācijā, kad neesmu pamanījusi, ka mainīsies luksofora krāsa. Kā pareizi rīkoties, strauji bremzēt vai “spiest” gāzi?

– Nu re, šeit nav vienotas atbildes. Uz ceļa katra situācija var būt pilnīgi savādāka un vadītājam tā jāprot izvērtēt. Ja tie ir 20 m no krustojuma un brauc ar ātrumu 50km/h, tad nebremzē, jo, strauji bremzējot, mašīna var saslīdēt. Ja tie ir 40 m, tad vēl vari mēģināt sabremzēt, bet, ja ir slidens un jūti, ka slīdi iekšā krustojumā, ja ir iespēja, mēģini griezt labo riteni nedaudz uz nomales, kur ir sniega kupena. Tas palīdzēs sabremzēt mašīnu.Nevajag skatīties tikai taisni, jāizvērtē, kas notiek pa labi, pa kreisi krustojumā.

– Nebiju iedomājusies par iespēju braukt sniega kupenā.

– Jā, bet ir vēl tāds variants, ja sniega kupena ir sasalusi un labais ritenis atduras pret to, mašīna var sākt griezties, jo brauktuve ir apledojusi. Situācijas ir ļoti dažādas, jāmāk katram tās izvērtēt un ātri reaģēt.

– Paldies, tas arī ir pēdējais jautājums.

– Lūdzu, ceru, ka automašīnu vadītājiem noderēs. Braucam droši!

 

27.01.2021. / Autors: PSIA “Ventspils reiss” / Foto: PSIA “Ventspils reiss”