Par iecerēto dzelzceļa elektrifikācijas projektu Latvijā, kam paredzēts piesaistīt Eiropas Savienības (ES) finansējumu, beigu beigās var iznākt tā, ka par projekta īstenošanu dzīvē var nākties maksāt ne vien kravu pārvadātājiem, bet gan pilnīgi visiem nodokļu maksātājiem – tātad, iedzīvotājiem, šādu uzskatu laikraksta Latvijas Avīze intervijā norāda investīciju baņķieris Ģirts Rungainis.
Pēc viņa domām, pastāv ļoti liels risks, ka šī projekta realizācijā piešķirtā un piesaistītā nauda tiks arī izlietota ne pārāk lietderīgi jeb “nozagta’. vai, kā mēdz teikt tautā, nozagta. Tādēļ šī projekta realizācijai jāpieiet ar īpašu rūpību un ļoti precīziem un piesardzīgiem aprēķiniem.
Pēc Rungaiņa ieskatiem, ar aprēķiniem dzelzceļa elektrifikācijas projektā ir jābūt ļoti piesardzīgiem un izmaksas jārēķina pie apstākļiem, kad pārvadāto kravu apjoms turpina kristies. Taču vienlaikus pavisam no tā atteikties arī nevajadzētu, jo ekonomiski Krievijai un Baltkrievijai tranzīta ceļš ir izdevīgs, ne velti gadu desmitiem šo valstu tranzīts ir virzīts caur Latvijas ostām. Tādēļ brīdī, kad kaimiņvalstis atkal būs gatavas transportēt kravas caur Latviju, mums ir jābūt konkurētspējīgiem, Latvijas Avīze citē Rungaini.
Latvijas dzelzceļa tīkla elektrifikācijas pirmajā posmā paredzēts elektrificēt dzelzceļa tīklu no Daugavpils un Rēzeknes iecirkņiem Rīgas virzienā, veicot elektrifikāciju ar 25 kilovoltu (kV) maiņstrāvas tehnoloģiju, tajā skaitā rekonstruējot esošo elektrificēto dzelzceļa tīklu un aizstājot 3,3 kV sistēmu ar 25 kV sistēmu. Ir pieejami 347 miljoni eiro ES Kohēzijas fonda līdzekļu, bet kopējās Rīgas virziena elektrifikācijas izmaksas ir 519 miljoni eiro.
Šo projektu asi kritizē biedrība Baltijas asociācija – transports un loģistika, kas uzskata tā: laikā, kad strauji krīt pārvadāto kravu apjomi, tik lielas investīcijas nav pamatotas un var izrādīties pārsteidzīgas, turklāt tā izmaksas būs krietni lielākas, jo minētā summa ir tikai par elektrības vadu uzstādīšanu un elektrības pievadīšanu.
Autors: Ventspilnieks.lv / Foto: LETA