Vairākums jeb 74,7% mājsaimniecību plāno savu budžetu, secināts mazumtirgotāja Maxima mazumtirdzniecības kompass pētījumā. Tas ir par 0,3% vairāk nekā pērn rudenī un par 2,3% vairāk nekā pagājušajā vasarā.
Biežāk tēriņi tiek plānoti ģimenēs, kurās ir bērni līdz 18 gadiem. Salīdzinot pētījuma rezultātus ar iepriekš veiktajiem, redzams, ka vasaras periodā iedzīvotāji vismazāk domā par ģimenes budžeta plānošanu, savukārt, tuvojoties pavasarim, ģimenes budžeta plānošana atkal kļūst aktuālāka.
Vairāk savus tēriņus plāno Vidzemes (28%) un Rīgas (27%) iedzīvotāji, bet vismazāk – Zemgales iedzīvotāji (15%). Tēriņu plānošana raksturīgāka iedzīvotājiem ar vidēji zemiem un zemiem ienākumiem, kā arī šo atbildi biežāk minēja respondenti ar augstāko izglītību, vecumā no 25 līdz 34 gadiem (27%) un no 64 līdz 74 gadiem (30%).
Ar budžeta plānošanu saistīta arī dārgāku pirkumu veikšana. Gada laikā pieaudzis arī to iedzīvotāju skaits, kuri plāno dārgāku pirkumu iegādi, kas varētu būt cieši saistīts ar PVN samazināšanu raksturīgiem dārzeņiem, augliem un ogām, jo cilvēkiem ir bijusi iespēja samazināt izdevumus pamatprecēm, tāpēc iespējams atvēlēt vairāk līdzekļus dārgākām precēm, liecina pētījuma rezultāti.
Vairāk dārgāko pirkumu plāno sievietes, jauni cilvēki vecumā no 18 līdz 34 gadiem, kā arī mājsaimniecībās, kurās ir vairāk par četriem ģimenes locekļiem. Kā novērojams arī iepriekšējos pētījumos, visbiežāk iedzīvotāji dārgākus pirkumus veic no naudas summas, kas iepriekš tikusi uzkrāta (53,1%). Gada laikā naudas uzkrāšana dārgāku pirkumu iegādei kļuvusi īpaši populāra vīriešu vidū. Aptuveni puse iedzīvotāju (50,4%) iegādājas tikai tās preces, kuru izmaksas var segt no rīcībā esošajiem naudas līdzekļiem, nekrājot un neaizņemoties.
Autors: Ventspilnieks.lv / Foto: LETA