Lai noskaidrotu, kā klājas privātajiem preču un pakalpojumu ražotājiem, laikraksts “Ventspilnieks.lv” aptaujāja vairāku nozaru pārstāvjus. Secinājumi – īsts ventiņš ir sīksts optimists ar jūras vēju rūdījumu.

Liene Matvejeva, skaistumkopšanas salona īpašniece saka: “Kā strādāju, tā strādāju! Man pat īsti nav ko pastāstīt – ne darba apjoma, ne procedūru ziņā nekas īsti nav mainījies.” Brīdi padomājusi, Liene tomēr piebilst: “Man ir gan skaistumkopšana, gan ārstniecība. Skaistumkopšana ņēma virsroku, jo ambulatorās ārstnieciskās masāžas uz laiku bija pārtrauktas. Iespējams, šogad vairāk cieta tie, kuriem ir šaura specializācija. Tiem, kuri ir elastīgi, ar ilgu darba pieredzi un daudzpusīgām zināšanās un prasmēm, domāju, mūsu jomā problēmu nebija.”

Pavisam atšķirīga situācija vērojama taksometru pārvadājumu biznesā. Mūsu pilsētas lielākais šīs nozares pārstāvis, SIA “Fortūna 2” īpašnieks Agris Grundmanis sāk ar jautājumu: “Kā jūs domājat? Ja ārsti nepieņem, ja krogi nestrādā, kā var būt?! Aprīlis bija ļoti kritisks, vasara labāka – varēja iztikt.” Gada laikā Ventspilī esot gandrīz divkārt samazinājies taksometru skaits, tagad pastāvīgi strādājot vien kādi piecpadsmit, no kuriem puse esot SIA “Fortūna 2” šoferi. Nozīmīga klientu daļa esot pensionāri, kuriem pienākoties arī braukšanas maksas atlaides. Bieži līdz veikaliem sirmgalvji tiekot, bet mājupceļā kopā ar smagajām pirkumu somām vajadzīga taksometru palīdzība.

Par somu saturu vairāk zina stāstīt veikalu tīkla “Citro” tirgzinību direktore Sanita Kalna: “Pavasarī arī pie mums aptuveni nedēļu bija haoss – cilvēki patiešām izpirka griķu un tualetes papīra plauktus. Ražotāji uzreiz nespēja nodrošināt ar atlikumiem. Atceros to dienu, kad, man esot atceļā no Rīgas, kolēģi sāka iesūtīt bildes ar tukšajiem plauktiem! Tagad, protams, tā vairs nav. Cilvēki pie situācijas jau pieraduši, jaunos ierobežojumus uztver mierīgāk.” Sanita Kalna teic, ka zināmā mērā pozitīvi pārsteidzis fakts, ka alkohola pirkumu līknes nevienā brīdī nav kāpušas uz augšu. Pārtika pirkta par vidēji 5% vairāk, savukārt ēstuvēs pirkumu bijis mazāk. Veikalus ventspilnieki apmeklējot retāk – par 11% krities pirkumu skaits, taču viena pirkuma summa augusi par veseliem 18%. Jūlijs un augusts uz vietējo Latvijas tūristu un lietuviešu rēķina bijis ar 4% pieaugumu pret līdzīgu periodu pirms gada. Sanita Kalna saka, ka, reaģējot uz situāciju, atvēruši pārtikas interneta veikalu www.ventspils.citro.lv, kurā pirkumiem virs 20 eiro piegāde Ventspils pilsētā, kā arī Akmeņdzirās un Bušniekos esot bez maksas. Veikalnieki novērojuši, ka šo pakalpojumu labprāt izmanto arī māmiņas ar mazuļiem, savukārt gados jaunāki cilvēki veikuši pasūtījumus saviem vecākiem vai vecvecākiem.

Tūrisma jomas pārstāve – firmas “Tobāgo” vadītāja un gide Iveta Rīvāne stāsta, ka uzņēmuma galvenos ienākumus veido izejošais tūrisms, tāpēc šogad izdzīvošanu nodrošinājuši vien valdības piešķirtie pabalsti. “2020. gada deviņos mēnešos apgrozījums krities par 85%, vasaras mēnešos pat par 88%. Turpinu cerēt, ka tiks rasts risinājums drošai ceļošanai!” saka Iveta Rīvāne un, vaicāta, vai nav domājusi par nozares maiņu, pajoko: “Par vēlu. Ja nu vien uz manu sapņu profesiju, kurā arvien lieliski var redzēt sava darba rezultātu – varbūt pienācis laiks kļūt par sētnieci!” Optimismu nezaudē arī viesu nama “Pie kapteiņa” saimnieks Viktors Vainauskis. Lai arī viesu skaits kritums bijis ievērojams, viņš liek uzsvaru uz pozitīvo: “Uzņēmām viesus no dažādiem Latvijas reģioniem, ieguvām jaunus draugus un klientus, ar kuriem satiksimies noteikti vēl un vēl. Tūrisma sezona vēl nav beigusies, katram gadalaikam ir savs skaistums!”

Pārbaudījumiem pilns un pavisam ne vienkāršs gads bijis arī prāmju kompānijai “Stena Line”, tomēr saglabāts reisu skaits līdzšinējā apjomā abos maršrutos Ventspils – Zviedrija un Liepāja – Trāveminde. Nemitīgie klientu zvani, iesaldētās vai pārceltās rezervācijas, pasažieru braukšanas karšu noformēšana pēc Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras iesniegtajiem uzņēmēju biznesa braucienu sarakstiem vai vēlāk jau pēc prāmju līnijas operatoru pašu veidotajiem, anketu aizpildīšana. “Slodze, protams, ir stipri paaugstināta,” atzīst uzņēmuma pārstāve Elīza Rutka, bet laikraksta uzrunātie darbinieki slavē tiešo priekšniecību un saka: “Picas, gardumus, kafiju mums piegādāja un paldies pateica, jūtamies novērtēti, lai arī strādājam reizēm līdz trijiem naktī!”

3.11.2020. / Autors: Ilze Meiere / Foto: Ventspilnieks.lv arhīvs