Tas, ka ar attīstības stratēģijām mūspusē ne viss ir kārtībā, nav nekāds noslēpums. Tā teikt, mūžam mainīgie Kurzemes vēji mēdz atnest arī mūžam mainīgus laika apstākļus. Tostarp, protams, arī politiskajā un varas virtuvē. Kā zināms, Ventspils vienmēr bijusi slavena ar savu “pilsētmārketingu” – respektīvi, mūsu pilsēta ar rītdienu tērējusi itin brangus resursus, lai visai Latvijai regulāri ziņotu par mūsu “laimes zemi” Ventas krastos. Taču, kā rādās, mainīgie Kurzemes vēji ir mainījuši politisko laika prognozi. Un vajadzīga jauna stratēģija, kam dots lepnais nosaukums Ventspils pilsētas mārketinga stratēģijas izstrāde.
Tieši ar šādu nosaukumu zem rubrikas Plānotie iepirkumi 1. ceturksnī interneta resursos, kur tiek uzskaitīti valsts un pašvaldību institūciju esošie un paredzētie publiskie iepirkumi, ir parādījies jauns Ventspils pilsētas plāns: iepirkt jaunu mūsu pilsētas tēla veidošanas stratēģiju. Un pat norādīts plānotais iepirkuma apjoms – līdz 42 000 eiro. Tātad šī iepirkuma rezultātā Ventspils tiks pie jaunas stratēģijas par stratēģiju. Jo kā gan bez tā – jābūt taču ir kaut kādai stratēģijai par to, kā realizēt pilsētas mārketinga stratēģiju. Galu galā, kas gan ir šie nieka 42 tūkstoši eiro, salīdzinot ar to, cik daudz naudiņas pilsēta ir tērējusi dažādām atbalsta biedrībām, aģentūrām un algu izmaksām šo iestādījumu īstenajiem vadītājiem. Tiesa gan, par ieguldīto resursu un bagātīgi atalgoto amatpersonu “atdevi” pilsētas mārketinga mērķu sasniegšanā īstas informācijas nav. Bet tas jau arī nav svarīgi, mēs taču nešaubāmies, ka viss tiek darīts tikai un vienīgi pilsētas labā, tikai un vienīgi tādēļ, lai visa Latvija zinātu, kā pilsētā ar rītdienu notiek šīs pašas rītdienas “celtniecība”.
Nav jāšaubās arī par to, ka no visiem iespējamajiem stratēģijas izstrādātājiem tiks izvēlēti tikai labākie no labākajiem. Jo citādi taču nevar būt. Augstas raudzes profesionāļi zinās skaidri ierakstīt stratēģijā gan augstos mārketinga mērķus, gan līdzekļus šo mērķu sasniegšanai. Un, protams, būs vajadzīgi arī īpaši un labi pilsētas dzīvi zinoši vadītāji. Kur gan citur lai tos meklē, ja ne pilsētas domes vadībā. Savukārt visus, kas mēģinās atkal skaļi riet un kritizēt, nav vērts ņemt vērā – suņi taču rej, bet karavāna mierīgi dodas tālāk. Ar skatu uz saulaino tāli.
“Ventspils pilsētas mārketinga stratēģijas izstrāde noteikti ir pilsētai un tās vadītājiem tīkams darbs. Noteikti tajā tiks sīki un smalki argumentēts no mārketinga teorijas viedokļa, kādēļ ir jātērē simtiem tūkstoši ventspilnieku naudas dažu mediju uzturēšanai, pilsētas vadītāju dāsnai atalgošanai un dažādu superprojektu realizēšanai. Tas viss taču nodrošina mūsu pilsētas labo slavu, publisko tēlu un Ventspils kā “laimes zemes” imidžu. Jo katrs mārketinga apmācību pirmkursnieks jums pateiks, ka nav svarīgi, kā ir īstenībā, svarīgi ir tikai tas, kā izskatās. Un iespaida radīšanai nekādi līdzekļi nav par daudz. Pat Eiropas “politiskā mārketinga tēvs” Jozefs Gebelss to varētu apliecināt, ja vien, protams, nebūtu jau miris.
Tomēr pats fakts, ka tiek plānots no jauna izstrādāt (vai atsvaidzināt) Ventspils pilsētas mārketingu, varētu liecināt arīdzan par kaut ko citu… Tātad pat pilsētas mūžam apmierinātie vadoņi ir sapratuši: zeme svilst zem kājām. Un kaut kas ir jādara. Diemžēl ar “darīšanu” arī šoreiz acīmredzot tiek saprasts jau iepriekš zināmais un labi iestaigātais virziens: nav nepieciešams neko mainīt mūsu dzīvē un pilsētas pārvaldībā, ir nepieciešams tikai uzprišināt to, ko sauc par “kā tas izskatās”. Kā tajā stāstā par “Potjomkina sādžu” – pietiks piekrāsot fasādes un sabūvēt Disnejlendas cienīgas butaforijas, bet iekšā taču neviens nelīdīs. Ar krāšņiem salūtiem un govīm krastmalā vairs cilvēkus nepārliecināt, arī bērnu pilsētiņas, piedzīvojumu parki un sakārtotas ielas jau ir visās citās Latvijas pilsētās, tātad jāmeklē jauni virzieni un iespējas, kā, nemainot neko pārvaldības formā un saturā, parādīt, ka pilsētai ar rītdienu tiešām šī rītdiena ir.
Protams, vienmēr jau pastāv iespēja, ka Ventspils pilsētas mārketinga stratēģija tiešām tiks izstrādāta ar domu uzlabot pabalējušo pilsētas tēlu, stratēģijas pamatā liekot nevis butaforiskus pasākumus un ārišķības, bet gan rīcību, kura rāda, kā mainās uz labo pusi pilsētas pārvaldība, kā tiek realizēta īsta vietvara, kā tiek ventspilnieku labā darīts viss iespējamais, cik nu pašvaldības spēkos tas ir vai varētu būt. Diemžēl šī iespēja ir tik ļoti mizerabla, ka nav pat pieminēšanas vērta.
Autors: Ventspilnieks.lv / Foto: Pixabay