No ventspilnieku vēstulēm portālā ventspils.lv: “Labdien! Esmu Ventspils iedzīvotājs, un, manuprāt, mūsu pilsēta ir pietiekami attīstīta, lai varētu un vajadzētu atjaunot pasažieru vilciena kustību! Esmu tikai un vienīgi PAR, un nevajag domāt tikai par Ventspils Reisu vai to, cik izdevīgi vai neizdevīgi būs! Ventspilī ir bijis vilciens un tam ir jābūt. Tas, manuprāt, tikai papildinās mūsu pilsētu kopumā. Lūdzu, ierosinu apdomāt šo situāciju.”

• • •

Kā zināms jau no pirmsrevolūcijas, atvainojiet, pirmsatmodas laikiem – ekonomikai ir jābūt ekonomiskai. Un tas, nenoliedzami, attiecas arī uz sabiedrisko transportu. Ja reiz vilciens nav ekonomisks, jo to izmanto pārāk maz braucēju, tad ir divas iespējas. Pirmā: braukt gribētājiem jāsēž mājās, jaunākās Rīgas ziņas, muzeju, teātru un sabiedriskās dzīves jaunumus uzzinot no visuredzošajiem plašsaziņas līdzekļiem. Otrā: jāizmanto cits piedāvājums, kā nokļūt no Ventspils uz punktu A, B vai C. Un otro variantu, protams, piedāvā mūsu pašu pilsētas tēvu dibināts, vadīts un kūrēts pašvaldības uzņēmums Ventspils Reiss.

Savulaik, kad uz mūsu skaisto un vēsturisko ēku ar nosaukumu Ventspils dzelzceļa stacija vēl kursēja bānītis no galvaspilsētas, daudz tika diskutēts pat visas valsts mērogā – vai un kāpēc šis antīkais pārvietošanās līdzeklis ir vajadzīgs tieši ventspilniekiem, jo galu galā pilsēta taču spēj nodrošināt savējos ar iespēju nokļūt jebkurā apdzīvotā vietā maršrutā Ventspils – Rīga ar jauniem un moderniem autobusiem. Un, kāda sakritība, arī garajos un plašajos Satiksmes ministrijas un tās dienestu gaiteņos tika lemts: nebūs būt vilcienam uz Ventspili. Nav izdevīgi. Nav racionāli. Nav ērti. Un vilciens uz Ventas krasta lielpilsētu kursēt pārstāja. Tas nekas, ka tieši vilcienu satiksme ir ierakstīta kā prioritāra, jo ir ekonomiska, ekoloģiska un spēj “pārvietot” vienlaicīgi ievērojamu cilvēku skaitu. Turklāt, kā zināms, arī jaunajā sabiedriskā transporta koncepcijā tieši vilcienu satiksmei tiek piedēvēta “sabiedriskā transporta mugurkaula” loma.

Tiesa gan, uz Ventspils virzienu vismaz pagaidām tas neattiecas. Un vispārējā vilcienu satiksmes slēgšanas burzmā, “aizklapējot ciet” reisus uz Gulbeni, Limbažiem, Ērgļiem, Madonu vai Reņģi, no sava vilciena tika vaļā arī Ventspils. Tas nekas, ka, atšķirībā no pārējiem maršrutiem, Ventspils vilciens nekādi nevarēja sūdzēties par pasažieru trūkumu, turklāt tieši Ventspils maršruts savienoja savā starpā ne tikai galvaspilsētu ar Ventas krastu, bet pa vidu “paķēra” klāt arī krietnu skaitu citu visnotaļ lielu un tādējādi arī braucējiem bagātu apdzīvotu vietu un pilsētu. Tas nekas, ka patiesībā tieši vilciens un tā regulāra kursēšana nodrošinātu daudz lielāku apmeklētāju un tūristu skaitu mūsu pilsētai. Tas nekas, ka vilcienu satiksme (atšķirībā no autobusiem) vienmēr piesaista aktīvus cilvēkus, kuri tieši ar vilcienu varēja pārvietot, piemēram, divriteņus aktīvai atpūtai mūspusē. Šie argumenti Ventspils varasvīriem, domājot tikai par pašu dibinātā uzņēmuma Ventspils Reiss interesēm šķita ļoti maznozīmīgi.

Jāatzīst, ka nekādi nevar izslēgt, ka Ventspils – Rīgas vilciens tika slēgts pavisam citu iemeslu dēļ, nekā augstāk minētajās Latvijas apdzīvotajās vietās. Un no Ventspils Reisa teju vai monopolstāvokļa pasažieru pārvadājumos Ventspils virzienā ir bijis labums ne tikai pašam Ventspils Reisam vien. Labā ziņa gan šajā gadījumā ir tā, ka vismaz sliežu ceļi uz Ventspili pavisam nojaukti netika. Un ir gana labā stāvoklī, lai pasažieru vilcieni starp Rīgu un Ventspili atkal brauktu.

Būtu tik gribēšana no sabiedriskā transporta organizatoru puses. Protams, mainoties “politiskajai pārliecībai” ministrijas un sabiedriskā transporta vadībā un mainoties arī “paklausībai” no šo vadītāju puses pret Ventas krasta lielajiem vīriem, ir cerība, ka ērtā un izdevīgā vilcienu satiksme varētu tikt atjaunota… Neskatoties uz Ventspils Reisa (tātad – viena uzņēmuma, nevis visu iedzīvotāju) interesēm un to lobēšanu.

Un šajā brīnišķīgajā dienā, kad vilciens atkal piestās Ventspils stacijā, mēs varēsim teikt, ka vēsturiskā (un ar lielu “pompu” atjaunotā) Ventspils stacijas ēka patiešām pildīs savu vēsturisko funkciju, nevis būs tikai kā skaists, bet rūgts atgādinājums, ka “Ventspilī kādreiz bija…”.

08.10.2019 / Autors: Ventspilnieks.lv / Foto: Pixabay