Biedrība Baltijas asociācija – transports un loģistika (BATL) vairākkārt ir uzsvērusi, ka dzelzceļa infrastruktūras maksas paaugstināšana Latvijā kravu krituma apstākļos ir nepamatota, un Latvijai var nozīmēt tikai vēl lielāku kravu samazinājumu un konkurētspējas samazināšanos visai mūsu tranzīta nozarei. “Esmu gandarīta, ka BATL teiktais beidzot ir sadzirdēts, un tiks veikta infrastruktūras maksas pamatotības izvērtēšana,” norāda BATL prezidente Inga Antāne, komentējot valsts dzelzceļa administrācija pirmo reizi valsts dzelzceļa nozares vēsturē sākusi administratīvā pārkāpuma procedūru pret AS Latvijas dzelzceļš (LDz) par informācijas slēpšanu no valsts uzraugošās iestādes.

Valsts kapitālsabiedrības atteikšanās sniegt informāciju valsts uzraugošajai iestādei ir absolūti nepieņemama rīcība, kura liek domāt, ka infrastruktūras maksas paaugstināšanā ietveri kādi slēpti motīvi, uzsvēra Antāne.

“Visiem aprēķiniem jābūt ekonomiski pamatotiem, skaidri saprotamiem un izdiskutētiem ne tikai ar atbildīgās – Satiksmes ministrijas pārstāvjiem, bet arī ar nozari pārstāvošajiem ekspertiem. Ja šobrīd dzelzceļa infrastruktūras maksa ir 10,35 eiro par kilometru, tad no nākamā gada maksāsim jau 11,08 eiro par kilometru. Vissāpīgāk tas skars tieši Ventspili un Liepāju, līdz kuru ostām jāmēro tālākais ceļš. Šajos virzienos dzelzceļa infrastruktūras maksa veido aptuveni pusi no pārvadāšanas izmaksām, rēķinot no austrumu robežas,” akcentēja Antāne.

“No nākamā gada Latvija būs līdere dzelzceļa infrastruktūras maksas dārdzības ziņā, līdz ar to spiežot mūsu sadarbības partnerus pārorientēt savas kravas uz citām ostām. Tādēļ šobrīd mums ir ļoti būtiski meklēt iespējas iekšējo izmaksu samazināšanai, nevis rīkoties pretēji un tās celt,” pasvītro Antāne.

Jau ziņots, ka LDz atkārtoti ignorējis Valsts dzelzceļa administrācijas aicinājumu sniegt detalizētu izmaksu atšifrējumu, kas iekļautas infrastruktūras maksas aprēķinā, ko plānots piemērot no 2018. gada 1. janvāra. Valsts dzelzceļa administrācijas pienākums ir pārbaudīt, vai infrastruktūras izmantošanas maksa noteikta atbilstoši likumam un aprēķināta pamatoti. Informācijas slēpšanas dēļ Valsts dzelzceļa administrācija nevar veikt tai likumā noteiktos pienākumus.

“Šī ir pirmā reize valsts dzelzceļa nozares vēsturē, kad valstij piederošs uzņēmums atsakās sniegt pieprasīto informāciju uzraugošajai institūcijai. Saskaroties ar šādu bezprecedenta gadījumu, Valsts dzelzceļa administrācija ir spiesta piemērot sankcijas, par kurām jau iepriekš brīdināja atkārtotajos lūgumos sniegt informāciju,” uzsvēra Valsts dzelzceļa administrācijas direktors Juris Iesalnieks.

Kā ziņots, LDz meitasuzņēmums LatRailNet nolēmis no nākamā gada palielināt maksu par publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras izmantošanu, tostarp kravu pārvadājumiem 7% apmērā. No nākamā gada infrastruktūras maksa par vienu vilcienu kilometru bez pievienotās vērtības nodokļa kravas vilcieniem noteikta 11,08 eiro, pasažieru elektrovilcieniem 7,27 eiro, pasažieru dīzeļvilcieniem 6,1 eiro, pasažieru vilcieniem ar lokomotīvi 6,94 eiro, savukārt, šaursliežu vilcieniem 2,52 eiro.

Autors: Ventspilnieks.lv / Foto: LETA