Lieģis: Droša autoparka pamats ir darbinieku motivēšana

1355

Ikdienā atbildība par drošu satiksmi ir jāuzņemas ne tikai autovadītājam, bet arī uzņēmuma vadītājam, kura pārvaldībā darbinieks lieto uzņēmuma transportlīdzekli. Lai nodrošinātu satiksmes drošību, ir jāspēj prognozēt situācijas uz ceļa, jāveic dažādi preventīvie pasākumi, jānodrošina atbilstošs transportlīdzekļu tehniskais stāvoklis, kā arī jārūpējas par to, lai satiksmes drošības pamatnoteikumus ievērotu ne tikai darbinieki, bet arī pakalpojuma mērķauditorija – pasažieri, uzsver pašvaldības SIA Ventspils reiss valdes priekšsēdētājs Arturs Lieģis.

“Mūsdienās to moderni dēvē par risku vadību, un tā ietver autovadītāju apmācību, kontroli un preventīvās darbības,” norādīja Lieģis.

Ventspils reiss jau 10 gadus organizē autobusu vadītāju profesionālās meistarības konkursu, kura laikā autovadītājs vienlaikus tiek gan apmācīts, gan pārbaudīts, gan motivēts. “Konkursa ietvaros autobusu vadītājiem tiek organizētas apmācības drošā un ekonomiska braukšanā, ievērojot Ceļu satiksmes noteikumus, un, protams, katram tiek dota iespēja uzlabot savas praktiskās braukšanas iemaņas. Iegūtās zināšanas un prasmes tad arī tiek pārbaudītas konkursa laikā. Uzrādot labus rezultātus konkursā un arī ikdienas darbā, ko izvērtē visa gada garumā, autobusa vadītājam ir iespēja saņemt piemaksu par augstu profesionālo meistarību. Reāla naudas summa maciņā, protams, ir ļoti labs motivācijas līdzeklis jebkuram, tāpēc pat tie, kam šāds pārbaudes un kontroles veids nav pa prātam, konkursā tomēr piedalās,” pauda Lieģis.

“Protams, uz ceļa neviens, pat vislabāk apmācītais autovadītājs un vismodernākais transportlīdzeklis nav pasargāts no negaidītām situācijām, tāpēc, ja negadījums tomēr noticis, ir jādara viss iespējamais, lai mazinātu tā sekas. Kā to paveikt? Rūpīgi jāveic negadījuma analīze, kas mūsu uzņēmumā arī tiek veikta. Autobusu vadītāju sapulcēs ne tikai runājam, bet demonstrējam videosižetus, analizējot pareizu un nepareizu braukšanas stilu, CSN ievērošanu un tamlīdzīgi. Protams, neatņemams darba dienas vai maiņas sākums ir medicīniskā kontrole, kurā tiek gan mērīts asinsspiediens, gan pārbaudīts alkohola daudzums izelpā. Esam noteikuši, ka tam jābūt nullei,” uzsvēra Lieģis.

Liela uzmanība tiek pievērsta arī jauno darbinieku apmācībai. Piemēram, darbā piesakās darbinieks, kurš D kategoriju ir nokārtojis pirms desmit vai vairāk gadiem. Lai gan autovadītāja stāžs ir būtisks faktors, tomēr jaunu un modernu autobusu vadīšana prasa zināmu sagatavotību. Šādi autobusi maksā aptuveni 200 000 vai 300 000 tūkstošus, tāpēc nepārbaudīt kvalifikāciju būtu neprāts. “Mūsu pārbaudes ir diezgan nopietnas. Divu nedēļu laikā darbinieks tiek apmācīts praktiskajā autobusa vadīšanā un klientu apkalpošanā, kā arī tiek pārrunātas teorētiskās lietas, kas saistītas ar darba pienākumu pildīšanu. Tikai pēc tam esam gatavi jauno darbinieku laist reālā satiksmē. Starp citu, prasība apmācīt un pārbaudīt autobusu vadītājus ir iekļauta arī noslēgtajos pārvadājumu līgumos. Un tā ir savdabīga drošības garantija pasažieriem.”

“Neskatoties uz rūpīgajām pārbaudēm, protams, mums ir nācies saskarties arī ar neapdomīgu un agresīvu braukšanas stilu. Ar to cīnīties nav vienkārši. Ir gan jāatrod veidi, kā šo darbinieku motivēt izvēlēties drošāku braukšanu, gan dažkārt arī jāuzsit pa pirkstiem. Tomēr motivēšana, protams, ir pamats. Mēs cenšamies ar saviem darbiniekiem pārrunāt visas aktuālās lietas un atalgot viņus gan par piedalīšanos profesionālās meistarības konkursā, gan par drošu un ekonomisku transportlīdzekļa vadīšanu. Mēs esam viens no retajiem uzņēmumiem, kas darbiniekiem piemaksā par degvielas ekonomiju: uzskatu, ka tas veicina braukt prātīgāk un izturēties pret tehniku daudz saudzīgāk,” skaidroja Lieģis.

“Ir patīkami, ka drošas satiksmes veidošanā aizvien vairāk iesaistās arī citi uzņēmumi. Viens no šādiem piemēriem ir apdrošināšanas sabiedrības BALTA organizētais konkurss Drošākais uzņēmuma autoparks, kas ik gadu aicina dažādus uzņēmumus izvērtēt sava autoparka drošību. Šādas aktivitātes ir nepieciešams, jo tās ne tikai pievērš lielāku uzmanību šiem jautājumiem, bet arī uzlabo kopējo satiksmes drošību. Domāju, ka autoparku uzturētāji tajā ieklausās. Arī mēs paši šajā konkursā esam piedalījušies jau četrus gadus pēc kārtas. Neturam sveci zem pūra un parādām citiem, kā pie mums viss notiek. Tāpat arī mācāmies no citu pieredzes. Varu apgalvot, ka pārvadātāju autoparki patlaban drošības jomā ir diezgan augstā līmenī,” norādīja Lieģis.