Ventspils brīvosta daudzus gadu desmitus bijusi Ventspils pilsētas attīstības stabils pamats, ir veidojusi pilsētas raksturu un seju. Ventspils pilsētas infrastruktūras, ielu, vides un daudzu sociālo, kultūras un sporta pasākumu un objektu kvalitatīvie risinājumi nebūtu bijuši iespējami bez Ventspils Brīvostas pārvaldes (VBP) aktīvas līdzdalības pilsētas dzīvē. Tomēr kopš aizvadītā gada nogales Ventspils brīvostu piemeklējušas dažādas problēmas. Gan iepriekš prognozētas, gan arī negaidīti “uz galvas uzkritušās” ASV OFAC sankcijas. Taču arī šādā situācijā, kaut arī ļoti sarežģītos apstākļos, darbs turpinās. Par to, kas ir pašreizējās Ventspils brīvostas vadības dienas kārtībā, aicinām pastāstīt brīvostas valdes priekšsēdētājas vietnieku, Finanšu ministrijas pārstāvi, ventspilnieku Ģirtu Valdi Kristovski. 

Atverot Ventspils brīvostas mājaslapu, varam lasīt paziņojumu, ka Aivara Lemberga regulārās apsūdzības par Ventspils Brīvostas pārvaldi nav pamatotas, bet viņa lietotie argumenti neatbilst patiesībai. Kāpēc, jūsuprāt, Ventspils mērs tik ļoti cenšas nomelnot Ventspils brīvostas darbību?  

Šādi Lemberga centieni, nepatiesību izplatīšana, ir neattaisnojama. Viņš nerīkojas kā atbildīgam pilsētas vadītājam pienāktos. Tas ir nožēlojami, ja šāda līmeņa amatpersona publiski grauj savas pilsētas dzīvības artērijas – Ventspils brīvostas – prestižu un reputāciju tikai savas patmīlības dēļ. Tā teikt, nav vairs brīvostas valdes priekšsēdētājs, tad pēc manis kaut vai ūdens plūdi… 

Diemžēl Lemberga neglaimojošie publiskie izteikumi nevar piesaistīt jaunas kravas, drīzāk samazina kravu apgrozījumu ostā. Vai šāda brīvostas “publiska noliegšana” nerada problēmas ostas termināļu darbībai komplicētajā tranzīta industrijā? 

Tik tiešām – šādas bijušā brīvostas valdes priekšsēdētāja pretdarbības dēļ problēmu slogs tikai palielinās. Tas ir dubultkaitīgi, jo pats Lembergs lieliski apzinās, ka viņš ar savu nomelnojošo retoriku darbojas pret Ventspils brīvostas darbības interesēm. Zaudējusi gadu desmitiem pastāvējušo neierobežoto kontroli pār Ventspils brīvostu, no pilsētas mēra pienākumu pildīšanas atstādinātā persona apliecina, ka kopējās Ventspils sabiedrības nākotnes intereses viņam ir svešas.

Jūs tikko pieminējāt vārdu “nākotne”. Lembergs saka, ka pašreizējā Brīvostas pārvalde nespēj noturēt viņa vadībā uzsākto brīvostas izaugsmes tempu. Viss bijis lieliski, kamēr brīvostā bija Ventspils pilsētas domes pārstāvji. 

Šādi izteikumi ir nepatiesi. Jo Lembergs ir vienkārši veikls manipulētājs ar informāciju. Kad vajag pasmieties par Nacionālā attīstības plāna pirms desmit gadiem izteiktām prognozēm par kravu apgrozījumu Latvijas ostās, tad Lembergs vēl pirms pāris mēnešiem sevi uzliela, ka plāna izstrādes laikā vienīgi viņš prognozējis, ka Latvijas ostās gaidāms kravu kritums! Taču, kad viņš diskreditē pašreizējo valdi, tad viņš “aizmirst” par jau pirms 20 gadiem zināmām tranzīta nozares konjunktūras un energoresursu tirgus fundamentālām, diemžēl Ventspils ostai nelabvēlīgām pārmaiņām. Pat ja ziema šogad bija silta un Eiropa zaļās enerģētikas iespaidā nepērk Krievijas ogles (pirms gada pārkrauto ogļu īpatsvars bija vairāk nekā ceturtdaļa no Ventspils ostas kopējām kravām), Lembergs turpina šādus faktorus pasludināt kā pašreizējās brīvostas valdes, viņa vārdiem, “rīdzinieku” darbības rezultātu.

Tad jau sanāk, ka ASV OFAC sankcijas, kas piespieda Lembergu atkāpties no brīvostas vadības, ir devušas viņam iespēju izvairīties no atbildības par paša nespēju noturēt Ventspils ostu Krievijas preču eksporta ceļos? 

Kā jau iepriekš minēju, Lembergs savas kļūdas un zaudējumus cīņā ar Krieviju nekad neatzīs. Savulaik viņš negribēja, lai baltkrievi kļūst par “Kālija parka” līdzīpašniekiem, un rezultātā baltkrievu kālija sāli tagad pārkrauj Klaipēdas ostā, kas viņiem deva iespēju kļūt par tur vēlāk uzbūvētā kālija sāls termināļa līdzīpašniekiem. Protams, Klaipēdas osta ir par trešdaļu tuvāk nekā Ventspils, tomēr tieši pareizi izvēlēta biznesa stratēģija un uzņēmuma pārvaldes modelis būtu noturējis kālija sāls pārkraušanu Ventspils ostā. Diemžēl tas netika izdarīts, pat vēl vairāk, mantkārības dēļ privatizācijas jeb, precīzāk sakot, prihvatizācijas procesā, kurā pirmo vijoli spēlēja tieši Lembergs, brīvosta tika ievilkta bezjēdzīgos interešu karos un tiesu procesos. 

Taču neglaimojoši epiteti tiek veltīti arī Krišjāņa Kariņa valdībai, satiksmes ministram Tālim Linkaitam.

Tas jau sāk izklausīties pēc maza kašķīga “provinces takša” vaukšķēšanas. Kā saka, valdības līmenī uz tādiem vairs neapvainojas. Tieši Lembergs pats diskreditēja iepriekšējo Brīvostas pārvaldes modeli. OFAC sankcijas tikai to apstiprināja. Valdībai jāvirzās uz priekšu arī šādā situācijā. Ir izstrādāts un tūlīt tiks apspriests jauns Latvijas ostu pārvaldes likums ar jauno ostu pārvaldes modeli. Ministru kabinets nosūtījis Saeimai likumprojektu, kas ļautu sniegt valsts finansiālu atbalstu Ventspils brīvostai. Ja valdība uzmestu lūpu par Lemberga izteicieniem, realizētu Ventspili gremdējošos pasākumus, kādus Lembergs pats izfantazē un pieraksta valdībai, tad jau mums, brīvostas valdes locekļiem, neizdotos pārliecināt ne Ministru prezidentu, ne finanšu ministru, ne Valsts kasi, ne Saeimu, ka OFAC sankciju un iepriekš prognozētā tranzīta krituma Latvijā dēļ Ventspils brīvosta tiešām ir jāglābj.      

Kāpēc jāglābj, ja tai ir savs augsto tehnoloģiju parks, rūpniecības zona?

Diemžēl Ventspils brīvosta ir šīs pārlieku pārslavētās Ventspils speciālās ekonomiskās zonas ķīlniece. Visas 50 miljonu kredītu saistības ir uz brīvostas kakla. Tur nekas netiek ražots tāds, kas rada vērā ņemamu kravu apgrozījumu ostā. Turklāt vairums uzņēmumu ar grūtībām spēj nokārtot ēku nomas maksas, vai nespēj pat to. Daži uzņēmumi ir pavāji, bet ēkas, kas nonākušas šādi darbojošos uzņēmumu rīcībā, ir neatbilstoši dārgas. Turklāt tagad ir nepieciešams pārfinansēt tieši ekonomiskās zonas ēkām ņemtos aizņēmumus. Tas ir smags mantojums, kuru pārvaldnieks Purmalis, valde un Brīvostas pārvaldes atsevišķi darbinieki kopīgi risinām. 

Vai tad ir kādas problēmas pārfinansēt tādas labas ēkas, kuru aizdevumi ir nodrošināti ar ķīlām?

Diemžēl neviena banka Latvijā joprojām nav piekritusi pārkreditēt brīvostas finanšu saistības. Visām ir viens arguments – OFAC sankcijas pret Aivaru Lembergu! Visas to vien dara, kā meklē šīs personas slēptās intereses. Tāpēc brīvostas valde ir pārliecinājusi valdību, ka tai būtu jāveic Ventspils brīvostas glābšanas pasākumi, lai tā nenokļūtu maksātnespējas statusā. Nevis valsts ir pret, bet tā nāk Ventspilij talkā, lai šeit ielaisto slimību sekas novērstu.

Noslēguma komentārs. Tik tiešām situācija Ventspils brīvostas valdei nav vienkārša. Tomēr ticēsim, ka tai izdosies atjaunot Ventspils brīvostas reputāciju un finanšu stabilitāti, lai Ventspils būtu visiem pievilcīgs tranzīta kravu apkalpošanas centrs.

7.07.2020. / Autors:Ventspilnieks.lv / Foto:Ventspilnieks.lv arhīvs