Eksperts: Eksporta uzsākšana līdzinās maratonam

1414
Autors: SXC
Autors: SXC

«Eksporta virzība ir līdzīga maratonam, jo it nekas nenotiek vienā dienā. Sākot eksportēt, svarīga ir iepriekšēja sagatavošanās, tirgus izpēte un stratēģijas izveide,» uzskata Nordea biznesa skolas lektors un eksporta konsultāciju uzņēmuma GatewayBaltic partneris Mārtiņš Tiknuss.

Viņaprāt, viens no svarīgākajiem veiksmīga eksporta priekšnosacījumiem ir preces vai pakalpojuma atbilstība tādiem pašiem standartiem, kādi ir nodrošināti vietējā tirgū. Tādēļ rūpīgi jāizvērtē iespējas, kā šos standartus saglabāt vai pielāgot jaunajiem apstākļiem. Uzsākot eksportu, uzņēmējam esot jāsaprot, vai piedāvātais produkts ir piemērots starptautiskajam tirgum, kāds ir tā cenu līmenis, ražošanas kapacitāte un konkurētspēja.

Lai varētu prognozēt, kā attīstīsies uzņēmuma piedāvātā produkta tirdzniecība ārvalstīs, ir jāizveido eksporta stratēģija. Tā ļaus izvirzīt konkrētus mērķus un izplānot tirgus aktivitātes. Tiknuss iesaka veikt arī tirgus izpēti – saprast, kur uzņēmums visveiksmīgāk varētu startēt ar savu produktu, gūstot lielāku peļņu un vairāk ieinteresētu klientu un sadarbības partneru. Tirgus parametru noteikšana palīdzēs izvērtēt, kādi tirgus rādītāji var būt kritiski uzņēmējdarbības attīstīšanai starptautiskā līmenī. Vērts atcerēties, ka pozitīvs iznākums gaidāms tikai tad, ja uzņēmums mērķtiecīgi un ilgstoši strādā, lai apgūtu konkrēto tirgu, kas stratēģiski ļauj palielināt eksportu ārvalstīs.

Sadarbības partneru piesaiste ir radošs process

Sperot pirmos soļus jauna tirgus iekarošanā, ir vērts atrast sadarbības partnerus, kas varētu palīdzēt koordinēt eksporta virzību konkrētajā tirgū. Lai atrastu piemērotākos partnerus, vispirms ir jādefinē, kāda veida partneri tiek meklēti, uzskata eksperts, kuram ir vairāk nekā divpadsmit gadu pieredze eksporta procesu organizēšanā un veicināšanā.

Viņš norāda, ka potenciālo partneri var definēt pēc trīs dažādiem parametriem:
– industrijas veids – mazumtirdzniecība, vairumtirdzniecība, noteiktu produktu importēšana, ražošana vai pakalpojumu sniegšana;
– uzņēmuma lielums;
– ģeogrāfiskais pārklājums.

«Partneru meklēšana ir radošs process – informācija par sadarbības partneriem jāmeklē visdažādākajos veidos, piemēram, interneta vietnē LinkedIn. Šī platforma palīdzēs identificēt personas, ar kurām ir vērts komunicēt, lai panāktu vēlamo rezultātu. Tomēr jābūt gataviem, ka bieži nāksies saskarties ar noraidošu atbildi, bet padoties nevajag,» uzsver Tiknuss.

Tāpat piesaistot sadarbības partnerus, vēlams izmantot personisku pieeju komunikācijai – jāmēģina sazināties telefoniski vai tikties aci pret aci, jo tā var uzlabot savstarpējo uzticību. Eksportējot preces un pakalpojumus, ir jāpadomā par ikvienu sīkumu – sākot ar iepakojumu un beidzot ar piegādes procesu. Par to visu ir jāinformē sadarbības partneri, jo tā ilgtermiņā iespējams palielināt veiksmīgas sadarbības veidošanās izredzes.