Eksperte: Priekšvēlēšanu aģitācijā izplatītas kļūst viltus ziņu vietnes

1377
Foto: Ieva Čīka/LETA
Foto: Ieva Čīka/LETA

Priekšvēlēšanu aģitācijā arvien izplatītāks kļūst viltoto ziņu paņēmiens – veidot interneta vietnes, kas izskatās pēc mediju lapām, ar noslieci uz sensāciju un nekārtību atklāšanu, aģentūrai LETA sacīja Latvijas Universitātes (LU) lektore un SIA PR Kvadrāts jeb komunikāciju aģentūras A.W.Olsen & Partners partnere Olga Kazaka.

Viņa sacīja, ka šādām interneta vietnēm ir arī sociālo mediju profili, kas kļūst populāri, radot iespaidu par tādas informācijas izpaušanu, ko visi pārējie cenšas slēpt.

“Daudzās ziņās mēs redzam slēptu politisko reklāmu. Šīs ziņas ar prieku tiek izplatītas tajā sabiedrības daļā, kuras vērtības un viedoklis sakrīt ar rakstīto. Pamatā skandāli, kas veidojas uz “viena tante teica” vai uz pilnīgi safabricētiem datiem, tiek atšķaidīti ar pavisam reālām ziņām, līdz ar to lasītājiem tiešām sāk šķist, ka viņi lasa medija ziņas, kurām var ticēt,” sacīja Kazaka.

Viņa norādīja, ka no tiesiskā viedokļa ir grūti kontrolēt interneta saturu, kur ir daudz iespēju apiet jebkuru likumu. Tāpēc svarīga esot ziņu lasītāju kritiskā domāšana, kā arī publiska atmaskošana. Tāpat medijiem ir laiks izmantot šo situāciju kā mārketinga instrumentu. “Tieši tagad tie var izmantot profesionālo žurnālistiku kā vērtību un konkurences priekšrocību. Nu ir laiks akcentēt, ka šis tiešām ir īsts medijs, kas pārbauda informāciju un garantē ticamību,” sacīja Kazaka.

Viņa pauda, ka oficiālajiem medijiem ir svarīgi stratēģiski skatīties uz savām pozīcijām sociālajos medijos, vairāk akcentējot sociālajos medijos savas vērtības un vizualizējot sava satura garantijas. Daudzi iedzīvotāji šodien lasa ziņas tieši sociālajos tīklos, ielūkojoties tikai virsrakstos. Tāpat sociālajos medijos noderētu kāds oficiālo mediju sociālo tīklu profilu apzīmējums līdzīgi tam, ar kādu atzīmē īstos publisko personu profilus. Tam būtu jānotiek valsts vai pasaules līmenī. Piemēram, pats sociālais tīkls varētu ieviest šādu zīmi, lai apliecinātu, ka ir reģistrēts medijs, kas uzņemas atbildību pa saturu.

Pēc Kazakas teiktā, viltus ziņas nav Latvijas parādība. ASV ar šo problēmu ir saskārušās prezidenta vēlēšanu kontekstā, kad priekšvēlēšanu periodā sociālajā tīklā Facebook parādījās virkne viltotu ziņu, kuru mērķis bija nomelnot kandidāti Hilariju Klintoni. Pēc vēlēšanām Facebook ir noslēdzis vienošanos ar neatkarīgajiem faktu pārbaudītājiem, kuri atzīmē nepārbaudītas ziņas, nododot svarīgu signālu lasītājiem.

Jau ziņots, ka pašvaldību vēlēšanas Latvijā notiks šā gada 3.jūnijā.