Mediju ziņa: “Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrības (LIZDA) veiktajā aptaujā par attieksmi pret obligātu izglītības nozarē strādājošo vakcinēšanu pret Covid-19 secināts, ka 43% aptaujāto jau ir potējušies, taču 35% aptaujāto kategoriski iebilst pret Covid-19 vakcināciju.”
Teiksim tā: valdības pielemtais par izglītības iestādēs strādājošo obligātu vakcināciju ir skarbs, bet nepieciešams lēmums. Turklāt šoreiz valdība pat gājusi krietni profesionālāku un kvalitatīvāku ceļu – savā lēmumā tā arī nepasakot vārdkopu “obligāta vakcinācija”, bet noformulējot to, kā kādreiz mēdza teikt, pagalam jezuītiski… Būtība ir obligāta vakcinācija, bet tieši pateikts tas nav.
Un jau gaidāmi, protams, bija, šķiet, visslavenākās un arī skandalozākās valsts arodbiedrības – LIZDA – pret šādu lēmumu vērstie protesti. Lūk, arī pašas arodbiedrības veiktajā aptaujā vairāk nekā trešdaļa izglītības sistēmas darbinieku kategoriski iebilstot pret vakcināciju vispār, turklāt krietna daļa no viņiem kā iemeslu min “informācijas trūkumu” vai “veselības problēmas, kas neļauj vakcinēties”… Paradoksālākais šajā faktā ir tas, ka pedagogiem taču būtu jābūt, izsakoties skaļi, mūsu sabiedrības izglītotākajam avangardam, kas
stingri un pārliecināti seko zinātniskajam pasaules uzskatam un māca mūsu bērniem nevis sazvērestības teorijas, bet gan zinātnē balstītu informāciju. Turklāt vēl paradoksālāk ir tas, ka tieši pedagogi, izrādās, saskaras ar “informācijas trūkumu”. Vai tad nav tā, ka skolotājam ir jāmāca saviem skolēniem medijpratība, jāparāda bērniem, kā un kur iegūt informāciju par visdažādākajām tēmām, citiem vārdiem, jābūt slavenās “kompetenču izglītības” tālāknesējiem bērnu un jauniešu vidū.
Vairāku Latvijas socioloģisko pētījumu aģentūras ir veikušas aptaujas par attieksmi pret vakcināciju gan sabiedrībā kopumā, gan atsevišķās sabiedrības grupās. Un visas aptaujas uzrāda nozīmīgu korelāciju cilvēku izglītības līmeņa ziņā. Proti, jo augstāks izglītības līmenis, jo labvēlīgāka attieksme pret vakcinācijas procesu. Tāpat šāda korelācija ir uzskatāmi redzama arī starp pilsētu un lauku apvidu iedzīvotājiem. LIZDA aptaujā ir piedalījušies izglītības sistēmas darbinieki. Un pedagogs nevar būt cilvēks ar četru klašu izglītību, tieši otrādi, pedagogiem visiem jābūt ar augstāko izglītību, tātad varam pieņemt, ka
šajā ziņā it kā visam būtu jābūt kārtībā. Taču te arī rodas problēma: kā var būt tā, ka izglītots cilvēks, kam jānodod zināšanas arī jaunajai paaudzei, kam būtu jāspēj atšķirt informācijas sēnalas no objektīvām ziņām, var būt “kategoriski pret”? Vai tad skolotājs nelasa zinātnieku, infektologu un imunologu skaidrojumus, vai tad pedagogs informāciju smeļas no “Facebook” antivakceru skaļajiem “argumentiem”?
35% “kategoriski pret” pedagogu vidū ir biedējošs skaitlis. Tas ir pat
vairāk, nekā sabiedrībā vidēji. Tātad var izdarīt secinājumu, ka “gaismas nešanas” un zinātniskajā pasaules redzējumā balstīta pasaules uzskata vietā skolās valda, teiksim skaidri un gaiši, tumsonīga nespēja saskatīt likumsakarības, kaut kur iegūta “revolucionārā pārliecība” par to, kas ir labi vai slikti. Nevis zināšanās un argumentos balstīta diskusija, bet akla ticība, ka vakcīnas ir sliktas.
Bet visabsurdākais ir gan LIZDA vadības, gan atsevišķu aptaujas dalībnieku sniegtais skaidrojums savai attieksmei: visai sabiedrībai jāuzņemas atbildība par vakcināciju, tostarp – jāvakcinējas vecākiem, tad arī vakcinēsies pedagogi… Atvainojiet, bet vai nebūtu jābūt otrādi: piemērs būtu jārāda tieši izglītotākajai un erudītākajai sabiedrības daļai (un gribas taču cerēt, ka pedagogi tieši tādi arī ir), tad arī bērnu vecāki pavisam citādi attiektos pret vakcinācijas procesu. Nevis “jūs savakcinējaties, tad to darīsim arī mēs”…
Būtībā jau nav svarīgi, vai būs obligāta vakcinācija pedagogiem un citu profesiju pārstāvjiem, kuru darbs saistīts ar tiešu kontaktu ar līdzcilvēkiem (skolu gadījumos – ar bērniem un jauniešiem). Svarīgi ir tas, ka visiem pedagogiem būtu jābūt pietiekami atbildīgiem pret sabiedrību, tādējādi vakcinējoties vispār bez jebkādiem piespiedu mehānismiem. Tieši pedagogiem būtu jābūt pirmajās rindās… Visiem pedagogiem. Tāpat kā mediķiem, kuri ikdienā redz Covid-19 sekas.
P.S. LIZDA vadītāja Vanagas kundze nāca klajā ar vēl kādu “atklāsmi” – informācijas par vakcīnām esot par daudz. Tad kā? Par maz vai par daudz. Bet varbūt Vanagas kundzei tā tāda jauna interpretācija par slaveno “Šrēdingera kaķi”, kurš, kā zināms, ir gan dzīvs, gan miris vienlaikus…?
27.04.2021 / Autors: Ventspilnieks.lv / Foto: Unsplash.com