Kamēr Vācijas valdība cenšas uzlabot iekšdedzes dzinēju nākotnes izredzes, tikmēr autobūves uzņēmuma Renault vadītājs paziņojis, ka tam jau ir par vēlu, raksta Politico.

Uzstājoties Politico rīkotajā pasākumā, Renault vadītājs un Eiropas Automobiļu ražotāju asociācijas (EARA) priekšsēdētājs Luka de Meo (Luca de Meo) sacīja, ka autoražotāji jau ir ieguldījuši miljardiem eiro, lai sagatavotos videi draudzīgāku automašīnu ražošanai, ko paredz Eiropas Savienības (ES) plāns pēc 2035.gada aizliegt jaunu automašīnu ar iekšdedzes dzinēju tirdzniecību. De Meo sacīja: «Es nedomāju, ka Eiropā ir kāds, kas veidotu pilnīgi jaunu dzinēju. Neviens no nulles neveido pilnīgi jaunu iekšdedzes dzinēju… Visi līdzekļi nonāk pie elektriskajām vai ūdeņraža tehnoloģijām.”

Visas trīs ES galvenās institūcijas atbalstījušas nulles emisiju plānu, tomēr nesenie Vācijas iebildumi, kuriem pievienojās arī Bulgārija, Čehija, Itālija un Polija, ir likuši apturēt galējā lēmuma pieņemšanu. Berlīne šobrīd diskutē ar Eiropas Komisiju par izmaiņām plānotajā likumā, kas atstātu iespēju izmantot e-degvielas, kas ir sintētiska dīzeļdegvielas un benzīna alternatīva. Šis jautājums var izraisīt pamatīgu savstarpējo plēšanos bloka valstu starpā.

Itālija pievienojusies Vācijas valdības prasībām, lūdzot EK izstrādāt likuma papildinājumus, kas dotu iespēju ražot un tirgot arī automašīnas ar iekšdedzes dzinējiem, kuri darbojas ar oglekļa neitrālu degvielu, tostarp dažādu veidu biodegvielām. Otrdien, 21.martā, uzrunājot Itālijas parlamentu, premjerministre Džordža Meloni (Giorgia Meloni) sacīja, ka iekšdedzes dzinēju aizliegums pēc 2035.gada ir pārāk ideoloģisks, un centieni padarīt valsts ekonomiku «zaļu» novedīs pie rūpniecības iznīcināšanas. Tikmēr Francija un citas valstis norādījušas, ka vēlas pieturēties pie plāna, un EK šo viedokli atbalsta.

Tā informējusi, ka neatvērs likumprojektu, kam visi piekrita pagājušajā vasarā, atkārtotai pārskatīšanai.

Daži autoražotāji, to vidū arī Renault, sākotnēji arī vēlējās novilcināt likuma stāšanos spēkā, bet šobrīd lielākā daļa ir jau paziņojusi par pāriešanu uz elektroauto tirdzniecību Eiropā jau no 2030.gada.

Starp uzņēmumiem, kas paziņojuši par konkrētu laiku, kad ražošana pāries tikai uz elektroauto, ir Audi, Ford un Volvo. Arī Renault pēc 2030.gada vairs nepiedāvās jaunus auto ar iekšdedzes dzinējiem.

De Meo norādīja, ka tā vietā, lai izgudrotu jaunu motoru, ir jāspēj panākt Ķīna, kas esot desmitgadi priekšā Eiropai, ja runa ir par elektroauto baterijām. Viņš uzsvēra, ka dod priekšroku tehnoloģiskajai neitralitātei, kas nozīmē, ka ES likumdošanai nevajadzētu diktēt, kā tieši autoražotāji sasniegs nulles emisiju mērķi. Šī brīža redakcijā likums nosaka, ka tikai elektrobaterijas un ūdeņradis ir pieņemamas alternatīvas dīzeļdegvielai un benzīnam. Lai gan e-degvielas šobrīd ir šauras nišas produkts, jo tās tiek ražotas ļoti nelielā apjomā un ir nepieciešams izveidot piegādes ķēdes, pēc de Meo domā, tā ir viena no iespējām.

Neskatoties uz to, Renault vadītājs uzskata, ka elektroauto kļūs par dominējošo risinājumu automašīnu tirgū. Viņš norādīja, ka izmaiņas ir neizbēgamas, un ražotāji jau atsakās no iekšdedzes dzinējiem.

 

31.03.2023. / Autors: BNN / Foto: Flickr