Vairākās valstīs daudzi lietoti auto bieži tiek ievesti no ārzemēm, lai nodrošinātu vietējā tirgus pieprasījumu. Vācija, Francija, Beļģija un Itālija ir ievērojamākie auto eksportētāji, kas visu Eiropu apgādā ar lietotiem transportlīdzekļiem. Taču automašīnas no minētajām valstīm nav ideālas.
Auto nozares datu uzņēmuma “carVertical” jaunākajā pētījumā atklāts, ka daudziem Latvijas auto, kas ievesti no ārzemēm, ir “attīts” nobraukums un iepriekš gūti bojājumi.
Daudziem no Vācijas ievestiem auto ir apšaubāma pagātne
“carVertical” izpētīja transportlīdzekļu vēstures atskaites, kuras platformas lietotāji ģenerējuši 2023. gadā un tās salīdzināja ar datiem no citām valstīm. 34,3 % no ārzemēm ievestu auto, kas pagājušogad Latvijā pārbaudīti “carVertical”, ir importēti no Vācijas, 18,2 % – Lietuvas, 13,4 % – Francijas, 10,6 % – Itālijas un 10,4 % – Beļģijas.
3,4 % auto, kas Latvijā ievesti no Vācijas, fiksēts “attīts” jeb viltots nobraukums, taču 22,8 % no šiem spēkratiem ir savulaik bojāti. 8,8 % no Lietuvas ievesto auto ir veiktas manipulācijas ar odometra rādījumu, taču 57,6 % ir iekļuvuši neliela vai nopietna apmēra avārijās. Situācija ar franču transportlīdzekļiem ir nedaudz labāka – 3,3 % no tiem ir ar mainītu nobraukumu, savukārt bojāti – 41,2 %.
“Vācija ir lielākā lietoto auto eksportētāja Eiropā. Ņemot vērā, ka šajā valstī ir laba ātrgaitas lielceļu infrastruktūra, tiek eksportēti luksusa klases un dīzeļdzinēju automašīnas ar lielu nobraukumu. Autovadītāji mēdz uzskatīt, ka vācieši vairāk rūpējas par savām automašīnām. Taču brīdī, kad lietoti auto īpašumtiesības mainās starp dažādām valstīm, tehniskās apskates vai pat nobraukuma dati var tikt izmainīti, kas krietni palielina risku,” saka Mats Buzelis (Matas Buzelis), auto nozares eksperts un “carVertical” komunikācijas vadītājs.
Dažreiz pircēji neapzinās, ka pērk no ārzemēm ievestu auto
Pircēji var iegādāties importētu auto, izvēloties vēlamo modeli ārzemju sludinājumu portālā un to iegādājoties pašrocīgi vai pie uzņēmuma, kas specializējas ar šādu auto ievešanu Latvijā. Šādā veidā uzņēmums nokārto nepieciešamo dokumentāciju un piegādā auto līdz pat pircēja namdurvīm.
Cita iespēja ir iegādāties auto, kas Latvijā ir ievests, taču vēl nav reģistrēts. Šādā situācijā pircējiem ir pašiem jāreģistrē spēkrats un jāiziet tehniskā apskate.
“Ir arī trešā iespēja, kas ir daudz riskantāka. Pircējs var pat nepamanīt, ka auto ir iepriekš ievests Latvijā no ārzemēm, jo tas pārdots kā spēkrats bez vēstures citā valstī. Dažreiz pārdevēji nemaz neinformē pircējus par transportlīdzekļa pagātni,” skaidro M. Buzelis.
Lai arī plašs no ārzemēm ievesto auto klāsts var pircējus mudināt pieņemt nepārdomātu lēmumu, ir svarīgi pārbaudīt transportlīdzekļa vēsturi, lai pasargātos no nepatīkamiem pārsteigumiem jau dažus mēnešus pēc iegādes.
5.04.2024. / Autors: Mats Buzelis, carVertical / Foto: Pixabay