Patēriņa cenas šogad martā salīdzinājumā ar februāri Latvijā pieauga par 1,2%, bet gada laikā – šogad martā salīdzinājumā ar 2023.gada martu – palielinājās par 0,9%, kamēr mēnesi iepriekš gada inflācija bija 0,4%, liecina Centrālās statistikas pārvaldes dati.
Vienlaikus 12 mēnešu vidējais patēriņa cenu līmenis, salīdzinot ar iepriekšējiem 12 mēnešiem, martā pieaudzis par 4,5%.
2024.gada martā, salīdzinot ar februāri, būtiskākā ietekme uz cenu līmeņa izmaiņām bija apģērbam un apaviem (+0,4 procentpunkti), ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem (+0,2 procentpunkti), kā arī pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem (+0,2 procentpunkti).
Mēneša laikā pārtikas un bezalkoholisko dzērienu cenas palielinājušās par 0,7%.
Galvenokārt noslēdzoties akcijām, būtiskākā ietekme uz vidējā cenu līmeņa kāpumu šajā preču grupā mēneša laikā bija pienam (+8%), sieram un biezpienam (+4,1%), piena produktiem (+4,1%), kā arī jogurtam (+2,5%). Dārgāki bija arī svaigi dārzeņi (+3,1%). Akciju noslēgumu rezultātā cenas pieauga kafijai (+2,6%), žāvētai, sālītai vai kūpinātai gaļai (+0,9%) un augu eļļai (+4,6%).
Savukārt akciju ietekmē lētāki bija konditorejas izstrādājumi (-1,6%), maize (-0,9%), galvenokārt baltmaize, svaigi augļi (-1,5%), cūkgaļa (-1,5%), šokolāde (-2,7%), mājputnu gaļa (-1,2%), kā arī olas (-2,3%). Mēneša laikā lētākas bija arī svaigas vai atdzesētas zivis (-4,5%).
CSP dati liecina, ka alkoholisko dzērienu un tabakas izstrādājumu vidējais cenu līmenis mēneša laikā palielinājās par 1,8%, ko galvenokārt ietekmēja akcīzes nodokļa pieaugums no 1.marta. Alkoholisko dzērienu cenas kāpa par 2,7%, ko lielākoties ietekmēja cenu kāpums stiprajiem alkoholiskajiem dzērieniem un alum.
Apģērbu un apavu grupā cenas mēneša laikā pieauga par 6,9%, ko galvenokārt ietekmēja jaunās pavasara sezonas preču nonākšana tirdzniecībā. Apģērbiem cenas palielinājās vidēji par 6,1%, bet apaviem – par 9,2%.
Ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem vidējais cenu līmenis mēneša laikā samazinājās par 0,4%. Būtiskākais cenu kritums grupā mēneša laikā bija elektroenerģijai (-2%). Lētāka bija arī siltumenerģija (-0,5%), cietais kurināmais (-1,4%). Savukārt cenas pieauga mājokļa apsaimniekošanas pakalpojumiem (+0,8%).
Ar transportu saistītās preces un pakalpojumi mēneša laikā kļuva dārgāki par 1,5%, ko galvenokārt noteica cenu pieaugums pasažieru aviopārvadājumiem. Degvielai cenas kāpa par 1,1%, tostarp benzīnam – par 2%, dīzeļdegvielai – par 0,6% un auto gāzei – par 0,6%. Dārgāka bija arī personisko transportlīdzekļu apkope un remonts.
Ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem cenas mēneša laikā kāpa par 1,8%. Mēneša laikā sadārdzinājās kompleksie atpūtas pakalpojumi, ziedi, kā arī žurnāli.
Dažādu preču un pakalpojumu grupā cenas mēneša laikā palielinājās par 2,6%. Galvenokārt noslēdzoties akcijām, dārgākas bija personīgās higiēnas preces un skaistumkopšanas līdzekļi. Cenas pieauga juridiskajiem un grāmatvedības pakalpojumiem.
Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais cenu kāpums mēneša laikā bija telekomunikāciju pakalpojumiem, mājokļa tīrīšanas un kopšanas līdzekļiem, farmaceitiskajiem produktiem, ārstu speciālistu pakalpojumiem.
Savukārt lielākā ietekme uz vidējā patēriņa cenu līmeņa izmaiņām 2024.gada martā, salīdzinot ar 2023.gada martu, bija veselības aprūpei (+0,4 procentpunkti), alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem (+0,3 procentpunkti), ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem (+0,3 procentpunkti), kā arī ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem (-1,3 procentpunkti).
Pārtikas un bezalkoholisko dzērienu grupā cenas gada laikā palielinājās par 0,7%.
Būtiskākā ietekme uz vidējā cenu līmeņa pieaugumu šajā grupā gada laikā bija kafijai (+5%), olīveļļai (+31,6%) un cūkgaļai (+5,8%). Cenas pieauga augļu un dārzeņu sulām (+14,1%), pienam (+2,2%), atspirdzinošajiem dzērieniem (+10,1%), sālim un garšvielām (+9,3%). Dārgāki bija konditorejas izstrādājumi (+3,9%), saldumi (+19%), kā arī ievārījums un medus (+5,4%). Cenas kāpa arī kartupeļiem (+12,3%), svaigiem augļiem (+1,6%), žāvētiem, citādi konservētiem vai apstrādātiem dārzeņiem (+7,6%).
Savukārt cenu kritums gada laikā bija svaigiem dārzeņiem (-5,6%), olām (-9,7%), miltiem un citiem graudaugiem (-10,2%), piena produktiem (-5%), augu eļļai (-11,1%), mājputnu gaļai (-2,5%), svaigām vai atdzesētām zivīm (-7,3%), cukuram (-6,6%), kā arī sviestam (-5%).
Alkoholisko dzērienu un tabakas izstrādājumu vidējais cenu līmenis pieauga par 4,7%. Alkoholisko dzērienu cenas gada laikā kāpa par 6%, sadārdzinoties stiprajiem alkoholiskajiem dzērieniem, alum un vīnam. Tabakas izstrādājumiem gada laikā cenas palielinājās vidēji par 2,3%.
Ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem vidējais cenu līmenis gada laikā samazinājās par 6,9%. Gada laikā būtiskākais cenu kritums bija siltumenerģijai (-18,5%). Cenas samazinājās elektroenerģijai (-5,9%), dabasgāzei (-19,2%), cietajam kurināmajam (-15,7%), kā arī kanalizācijas pakalpojumiem (-5%). Savukārt sadārdzinājās mājokļa apsaimniekošanas pakalpojumi (+8,3%), atkritumu savākšana (+16,2%), mājokļa īres maksa (+8,5%). Dārgāki bija arī mājokļa uzturēšanas un remonta pakalpojumi, ūdensapgāde.
Veselības aprūpes grupā vidējais cenu līmenis gada laikā kāpa par 6,5%. Gada laikā dārgāki kļuva farmaceitiskie produkti, zobārstniecības pakalpojumi, ārstu speciālistu pakalpojumi un medicīnas analīžu laboratoriju un rentgenoloģijas centru pakalpojumi.
Ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem cenas gada laikā palielinājās par 2,1%, ko noteica degvielas cenu kāpums par 2,7%. Dīzeļdegviela palika dārgāka par 3,6%, benzīns – par 3,4%, savukārt auto gāze palika lētāka par 8,7%. Gada laikā cenu kāpums bija arī personisko transportlīdzekļu apkopei un remontam, citiem pakalpojumiem personiskajiem transportlīdzekļiem. Savukārt cenas krita lietotām automašīnām un pasažieru aviopārvadājumiem.
Ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem cenas gada laikā kāpa par 3,7%, sadārdzinoties televīzijas abonēšanas maksai, barībai lolojumdzīvniekiem, ziediem, laikrakstiem un žurnāliem, atpūtas un sporta pakalpojumiem. Savukārt censas saruka personālajiem datoriem.
Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais cenu kāpums gada laikā bija telekomunikāciju pakalpojumiem, mājokļa tīrīšanas un kopšanas līdzekļiem, restorānu un kafejnīcu pakalpojumiem, apģērbiem, personīgās higiēnas precēm un skaistumkopšanas līdzekļiem.
23.04.2024. / Autors: BNN / Foto: Pexels