Kad gaisa temperatūra pamazām sāk noslīdēt līdz nullei, tuvojas ziemas riepu sezona. Kā novērtēt savas ziemas riepas un padarīt automobiļa vadīšanu ziemā drošāku, savus padomus sniedz eksperti un riepu tirgotājs Goodyear.
Pētijumā par automobiļa vadīšanu ziemā, riskantākajām situācijām un ieteikumiem drošākai braukšanai, aptaujājot vairāk nekā 500 Igaunijas, Latvijas un Lietuvas riepu tirgotājus, izdarīti vairāki svarīgi secinājumi. Novērtējot bīstamākās situācijas, septiņi no desmit ekspertiem uzskata, ka ārkārtīgi uzmanīgiem jābūt tieši sasalstoša lietus laikā, kad veidojas, tā sauktais, “melnais ledus”. Savukārt gandrīz katrs otrais eksperts Latvijā (45%), 71% – Igaunijā un 66% – Lietuvā uzskata, ka īpaši jāuzmanās vadot automobili pa sniegā iebrauktām risēm. Eksperti kā svarīgāko lietu, kam vienmēr jābūt līdzi auto, jo īpaši ziemā, nosauc atstarojošo vesti un brīdinājuma trijstūri.
Lūk, daži padomi drošākai braukšanai ziemā.
1. Sagatavojiet savu automobili ziemai. Pārbaudiet bremzes un riepas (protektora raksta dziļumu, gaisa spiedienu) un sagādājiet lietas, kas ziemā var būt noderīgas – ledus skrāpi, dzesēšanas šķidrumu, kabatas lukturīti, segu u.c.
2. Izvēlieties piemērotu un ceļa apstākļiem atbilstošu ātrumu. Nepārsniedziet ieteicamo ātrumu. Nepatīkama pieredze bieži ir balstīta uz vienu un to pašu pamatproblēmu – autovadītājs nav izvēlējies laika un ceļa apstākļiem piemērotu auto vadīšanu un ātrumu.
3. Ievērojiet distanci. It kā zināma lieta, bet vērts sev to atgādināt – bremzēšanas ceļš palielinās uz virsmas, kas klāta ar sniegu un ledu.
4. “Nepumpējiet” ar bremzes pedāli. Ja jums ir bremžu pretbloķēšanas sistēma (ABS), bremžu pedālis jātur nospiests.
5. Esiet uzmanīgi uz tiltiem vai paugurainās vietās. Ir vietas, kur apledojums veidojas biežāk kā citviet. Atcerieties par tām un brauciet tur īpaši vērīgi.
6. “Negāzējiet”, ja esat iestrēdzis sniegā. Tā riskējat iegrimt sniegā vēl dziļāk. Izmantojiet zemāko iespējamo pārnesumu un “šūpojiet” automobili uz priekšu un atpakaļ, kamēr esat sasniedzis pietiekošu kustību uz priekšu, lai tiktu laukā no sniega.
7. Izvairieties no blakus darbībām pie stūres. Jo īpaši ziemas apstākļos koncentrēšanās tikai auto vadīšanai ir ļoti būtiska – neveiciet tālruņa zvanus, nerakstiet īsziņas un nedariet neko citu, kas varētu jums traucēt braukšanu.
Ikviens auto īpašnieks pirms sezonas maiņas izvērtē, vai iegādāties jaunas ziemas riepas vai derēs iepriekš lietotās. Primāri vajadzētu izvērtēt, pa kādu virsmu visbiežāk braucat ziemā, jo visām situācijām un ceļiem nav izmantojamas vienas ideālās riepas. Katrs produkts radīts savām vajadzībām, tāpēc jāatceras, ka vasaras riepas nav līdzvērtīgas bezradžu ziemas riepām.
Vispirms novērtējiet ziemas riepu protektora dziļumu. Likums nosaka, ka Latvijā mazākais pieļaujamais protektora raksta dziļums ir četri milimetri. Izmēriet dziļumu vairākās riepas vietās, arī pie ārējām malām un vidū. Pārbaudiet riepas virsmas nodilumu un novērtējiet, vai gumija nav saplaisājusi. Apskatiet, vai riepa nav nodilusi nevienmērīgi. Piemēram, riepās, kuras ir vairāk nodilušas vidū, iespējams, ir bijis pārāk liels gaisa spiediens.
Autors: Ventspilnieks.lv / Foto: LETA