Līdz ar silto un saulaino laiku atsākusies arī tūrisma sezona. Diezin vai būs daudz tādu senioru, kuri izvēlēsies ceļot uz eksotiskām zemēm, taču arī Baltijas valstīs, tuvajā Eiropā, mūsu  pašu Latvijā netrūkst skaistu un interesantu vietu, kuras noteikti vērts apmeklēt. Tomēr, lai kurp arī brauktu, der iepazīties ar ceļošanas “drošības noteikumiem”. 

Pats pirmais solis, protams, ir ceļojuma galamērķa izvēlēšanās. Nākamais – atbilstoša tūrisma pakalpojuma sniedzēja izvēle. Nesteidzieties mesties pirmās firmas “apskāvienos”, prakse liecina, ka līdzīgus maršrutus piedāvā dažādas tūrisma kompānijas. Nevajadzētu uzķerties arī uz neticami izdevīga piedāvājuma “āķa”. Visticamāk, gaidītā prieka vietā tas nesīs vien kreņķus. Tātad, kas jāņem vērā, pērkot ceļojumu?  

Pakalpojuma sniedzēja izvēle

Izvēloties doties tūrisma operatora organizētā vienas vai vairāku dienu braucienā, sākumā pārliecinieties, vai tūrisma operators ir licencēts un iekļauts “Tūrisma aģentu un tūrisma operatoru” (TATO) datu bāzē. To var izdarīt Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) interneta vietnē www.ptac.gov.lv sadaļā “PTAC Datubāzes”.

Datubāzē pieejama informācija par tirgū esošajiem tūrisma operatoriem un tūrisma aģentiem, kuri ir reģistrēti un saņēmuši speciālo atļauju jeb licenci kompleksu tūrisma, kā arī ar tūrismu saistītu pakalpojumu sniegšanai. Šādu pakalpojumu sniedzēji var darboties gan kā tūrisma operators, tūrisma aģents, gan arī kā saistītu pakalpojumu sniedzējs.

Kāda ir atšķirība? Tūrisma operators pats veido ceļojumus un tos pārdod,  tūrisma pakalpojuma sniedzējs izstrādā un pārdod atsevišķus vai kompleksus tūrisma pakalpojumus, savukārt   tūrisma aģentūra vai aģents ir starpnieki, kas tikai pārdod ceļojumus, bet paši tos neveido. Tādēļ, izmantojot tūrisma aģenta pakalpojumus, noteikti jāpārliecinās, vai datubāzē ir informācija par operatoriem, ar kuriem aģents sadarbojas, un vai attiecīgajiem operatoriem ir nodrošinājums.

Kāpēc jāizvēlas licencēts pakalpojuma sniedzējs?

Pirmkārt jau tā ir sava veida garantija, ka jūs tiešām aizbrauksiet ceļojumā, par kuru daļa naudas jau ir iemaksāta, un, kas ir būtiski, tūrisma pakalpojuma sniedzējs tiešām būs norēķinājies par jūsu uzturēšanos, ēdināšanu un citām līgumā iekļautajām lietām ar savu sadarbības partneri jūsu ceļojuma galamērķī.

Ne mazāk svarīgi, ka visiem šiem komersantiem obligāta prasība ir nodrošinājums visu to maksājumu atmaksāšanai, kurus veikuši ceļotāji, ciktāl operators nespēj pilnībā vai daļēji pildīt savas saistības un sniegt attiecīgos pakalpojumus likviditātes problēmu dēļ. Par to, vai ceļojumu aģentūra apdrošinājusi savu klientu iemaksāto naudu, iespējams pārliecināties tajā pašā TATO datu bāzē. Jāatzīmē gan, ka tās aģentūras, kas savus pakalpojumus pārdod citām aģentūrām, nevis tieši privātpersonām, to var arī nedarīt.

Šis nodrošinājums ir ļoti būtisks arī tādēļ, ka gadījumā, ja klientiem atrodoties ārzemēs, tūrisma pakalpojumu sniedzējam rodas maksātspējas problēmas un tas vairs nespēj samaksāt, teiksim, par aviobiļetēm, nodrošinājuma nauda tiek novirzīta ceļotāju nogādāšanai mājās.

Jāņem vērā, ka iegādājoties ceļojumu no nelicencēta tūrisma pakalpojumu sniedzēja, pastāv riski, ka tūrisma operatora likviditātes problēmu gadījumā nenotiks ceļojumi, netiks nodrošināta iemaksātās naudas summas atmaksas par nenotikušajiem ceļojumiem, kā arī vajadzības gadījumā netiks nodrošināta ceļotāju repatriācija.  Kā liecina publiskajā telpā ne reizi vien izskanējusī informācija, negodīgi tūrisma pakalpojumu sniedzēji pamanās nozust tālēs zilajās ar visu klientu naudiņu, un cilvēki spiesti gadiem ilgi cīnīties, lai vismaz kādu daļu no iemaksātās summas atgūtu.

Pirms uzticies, pārbaudi! Atsauksmes

Pirms slēgt līgumu ar izvēlēto tūrisma operatoru vai aģentūru, apziniet citu klientu atsauksmes. Mūsdienās, ņemot vērā interneta un sociālo tīklu iespējas, tas ir viegli izdarāms. Viens no variantiem – ierakstiet izvēlētās firmas nosaukumu interneta meklētājā (vispiemērotākā šim noplūkam būs Google) kopā ar vārdiem “atsauksmes” vai “sūdzības”. Atsauksmēs īpašu uzmanību pievērsiet tam, kā attiecīgā firma pildījusi savus līgumā fiksētos solījumus. Lai labāk ilustrētu, kādu informāciju šādi meklējumi var sniegt, citēsim sūdzības.lv ievietoto atsauksmi par kādu tūrisma firmu: “Tika solīts, ka galapunktā tūristi tiks izvietoti 3 zvaigžņu apartamentu tipa viesnīcā. Realitātē klienti tika izvietoti šaurās istabiņās bez galda, krēsliem, salauztu santehniku, tekošu klozetpodu, ar neaizveramām ārdurvīm, neaizveramām balkona durvīm, pa grīdu skraidošu ķirzaku, caurumu sienā ventilācijas lūkas vietā, un, protams nekādu “zvaigžņu”.” Ja līdzīga satura atsauksmes ir vairākas, turieties no šādas firmas pa gabalu, lai cik pievilcīga pirmajā acu uzmetienā arī šķistu cena.

Par velti siers ir tikai peļu slazdā. Atlaides

Neticami lēts un izdevīgs ceļojums, pat ja tas ir nosaukts par pēdējā brīža iespēju, ir brīdinājuma zvaniņš, ka šīs firmas piedāvājums jāizpēta īpaši uzmanīgi. Visbiežāk atlaide tiek piedāvāta uz ceļojuma paketē neiekļauto pakalpojumu rēķina, un saskaitot visas izmaksas kopā, finālā sanāk, ka satriecoši izdevīgā brauciena vietā esat iedzīvojušies pietiekami dārgā ceļojumā, kuram ar reklāmā minēto summu ir visai maz kā kopīga.

Arī tad, ja pie lielām atlaidēm piedāvājumā viss ir vislabākajā kārtībā, labāk no šāda “kārdinoša kumosa” atturēties. Ļoti iespējams, ka firmai ir problēmas ar apgrozāmajiem līdzekļiem, un tā šādā veidā cenšas ātri iegūt nepieciešamos apgrozāmos līdzekļus, lai kaut jel kā “noturētos virs ūdens”. Nozares eksperti norādījuši, ka tūrisma jomā uzcenojums svārstās 5 – 20% ietvaros, tāpēc lielas atlaides nav ekonomiski pamatotas.

Pirms ceļojuma iegādes: 

  • iepazīstieties ar informāciju PTAC datubāzē;
  • salīdziniet dažādu tūrisma pakalpojumu sniedzēju piedāvājumus;
  • pievērsiet uzmanību ne tikai cenai, bet arī tam, kādi pakalpojumi iekļauti piedāvājumā;
  • skrupulozi izpētiet pirmslīguma informāciju un līguma noteikumus.

Pirms ceļojuma jums ir tiesības saņemt detalizētu informāciju par plānotā ceļojuma: 

  • iekļauto pakalpojumu īpašībām, tai skaitā informāciju par galamērķi, maršrutu, transportu, izmitināšanu, ēdienreizēm, ekskursijām;
  • cenu un maksāšanas kārtību;
  • nepieciešamajiem dokumentiem (galamērķa valsts pasu un vīzu režīmu);
  • medicīniskajām formalitātēm galamērķa valstī;
  • brīvprātīgo vai obligāto veselības apdrošināšanu.

Jums ir tiesības atteikties no ceļojuma, nemaksājot līguma izbeigšanas maksu, ja tūrisma pakalpojumu sniedzējs: 

  • piedāvā ievērojami mainīt kādu no galvenajām ceļojuma sastāvdaļām;
  • nevar izpildīt kādu no ceļotāja īpašajām prasībām, kurām sākotnēji piekrita;
  • palielina ceļojuma cenu vairāk nekā par 8%.

Ja kāds no ceļojumā iekļautajiem pakalpojumiem netiek sniegts saskaņā ar noslēgto līgumu, tūrisma operatoram neatbilstība ir jānovērš. Ja tas netiek darīts, ceļotājam ir tiesības: 

  • uz cenas samazinājumu un kompensāciju par zaudējumiem;
  • izbeigt līgumu, ja tūrisma operators nepiedāvā ceļotājam piemērotu atbilstošu alternatīvu risinājumu.

Ar papildu noderīgu informāciju, dodoties ceļojumā, var iepazīties PTAC mājaslapā  www.ptac.gov.lv

  

22.05.2022. / Autors: Latvijas Senioru kopienu apvienība / Foto: Ventspilnieks.lv arhīvs