CSDD iesaka piecus vērtīgus padomus, kā ikdienā rūpēties par savu auto

1321

Lai parūpētos par savu auto ikdienā, nevis tikai pirms tehniskās apskates, pietiek vien ar pavisam elementāru drošības pasākumu ievērošanu. Tādējādi arī varēsiet būt droši, ka atbildīgā brīdī nezaudēsiet kontroli pār savu auto un samazināsiet bīstamu situāciju iespējamību uz ceļa. Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD) un apdrošināšanas sabiedrība ERGO iesaka piecus padomus, kas noderēs autovadītājiem, lai pārbaudītu savu spēkratu un nepieciešamības gadījumā dotos pie sava meistara, kurš varēs jau laikus novērst bojājumus.

Gaismas lukturiem jābūt vienā augstumā. Kā vienkārši un ātri pārliecināties, ka auto lukturi ir vienādi noregulēti un nežilbina pretimbraucējus? Piebrauciet pretī sienai, uz kuras saskatāma horizontāla līnija (piemēram, ķieģeļu vai koka siena). Ieslēdziet gaismas un paskatieties, vai tās atrodas vienā līnijā. Vislabāk to darīt krēslā vai diennakts tumšajā laikā. Tāpat parūpējieties par to, ka automašīnas lukturi ir notīrīti un darbojas, lai citiem satiksmes dalībniekiem nebūtu jāmin, kādus manevrus grasies veikt.

Neļaujiet savam auto pilēt – meklējiet cēloni. Pirms došanās ceļā palūkojieties, vai zem auto nav eļļas, degvielas vai cita šķidruma pleķa. Ja no auto pil šķidrums, ir jāmeklē, kur un kāpēc sūce radusies, nevis jāmēģina to tikai apturēt. Piemēram, piloša eļļa ne tikai piesārņo vidi, bet apdraud arī auto drošību un citus satiksmes dalībniekus, jo īpaši motociklistus, kuriem manevrs uz eļļas plankuma var beigties pat letāli. Īpaši uzmanīgiem jābūt pie riteņiem, kur ir gumijas aizsargi smērvielām. Smērviela zem tiem var izspiesties un radīt bīstamību brīdī, kad mastika nonāk uz bremžu diskiem vai trumuļiem, kā rezultātā auto vairs nebremzēs.

Rūsa ir kā vīruss – uzmaniet sava auto “imunitāti”.  Ar rūsu ir tāpat kā ar vīrusu – ja to laikus neatklāj un necīnās ar cēloņiem, tā izplatās. Arī auto imunitāte ir jāstiprina, tāpēc aizsarglīdzekļus ieteicams izmantot, pirms rūsa ir parādījusies. Ja redziet virspusēju rūsu, nelaid to tālāk – apstrādā pats vai palūdz to meistaram. Vislabāk to darīt vasaras beigās, pirms lietus sezonas sākuma, jo rūsai patīk mitrums. Caurrūsējis metāls norāda, ka sasniegts kritiskais punkts, kad nevar vairs noteikt, cik tālu rūsa ir jau izplatījusies. Šādā gadījumā dodieties pie sava meistara.

Rūpīgi apskatiet riepas, vai tās ir atbilstošas braukšanai. Izgrieziet riteņus un kārtīgi nopētiet riepas. Pārbaudiet ne tikai nodilumu un protektora dziļumu (riepu protektoros ir atzīme, kas norāda pieļaujamo nodilumu), bet arī riepas formu, kā arī – vai nav plaisu. Tās rodas gan no vecuma, gan nepareizas uzglabāšanas, gan arī ekspluatācijas (iegriezumi). Nepareizi uzglabājot riepas (neatbilstoša temperatūra, atrašanās stāvoklis), tās var sākt plaisāt pat pēc gada. Tāpat jāņem vērā, ka riepas vecumu neskaita no tās nopirkšanas brīža vai braukšanas biežuma, bet no ražošanas gada.

Katrai riepai ir savs gaisa spiediens. Neslinkojiet, bet pārbaudiet spiedienu riepās, ievērojot norādes uz auto uzlīmes vai automašīnas lietotāja rokasgrāmatā! Katram auto ir ražotāja noteikts riepu gaisa spiediens – tikai tad tās ir maksimāli efektīvas. Ja riepa ir pārāk mīksta, tad, iebraucot kādā bedrē, to var pārsist, savukārt, bremzējot ar šādu riepu, nevarēs paredzēt bremzēšanas ceļu un auto vadāmību.

Autors: Ventspilnieks/CSDD / Foto: CSDD