55% Latvijas iedzīvotāju uzskata, ka pēdējo piecu līdz desmit gadu laikā ceļu satiksmes kultūra Latvijā ir ievērojami uzlabojusies. Aptaujātie uzsver, ka situācijas uzlabošanos ievērojami sekmējušas satiksmes drošības kampaņas par dažādām tēmām, secināts rudenī veiktajā Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) aptaujā.
48% respondentu atzīst, ka minētā kampaņa devusi iemeslu pārdomāt un mainīt savu rīcību uz ceļa. Proti, 11% aptaujāto cenšas iekļauties satiksmes plūsmā un nesnaust pie zaļās gaismas. Šoferi biežāk atceras par pagriezienu rādīšanu, kā arī dot ceļu tiem, kas gaida uz izbraukšanu no sānceļiem. Pieaug to autovadītāju skaits, kuri ir kļuvuši iecietīgāki pret jaunajiem satiksmes dalībniekiem, kuri vēl tikai mācās braukt. Visbeidzot, svarīgi, ka kampaņas ietekmē autovadītāji sāk izprast mazāk aizsargāto satiksmes dalībnieku problēmas un, apdzenot velosipēdistus, ievēro par drošu intervālu.
Interesanti, ka 95% aptaujāto autovadītāju sevi uzskata par pieklājīgiem ceļu satiksmes dalībniekiem, taču citiem gan ir problēmas ar likumu un kultūru. Šis paradokss varētu tikt skaidrots ar to, ka autovadītāji bieži atzīstas, ka ir cerējuši uz otra satiksmes dalībnieka pieklājību vai arī paļāvušies, ka ikvienam būtu jāievēro attiecīgie nerakstītie likumi.
“Tā kā ikdienā tik daudzi no mums pavada laiku ceļā, ir ārkārtīgi pozitīvi vērtējams tas fakts, ka šis laiks kļūst aizvien “kulturālāks”, bez negatīvām un sakāpinātām emocijām. Laipnība, cieņa un sapratne ir fundamentālu lietu kopums, kas palīdz uzlabot mūsu savstarpējo attiecību kultūru arī uz ceļa. Svarīgi ir saprast, ka katrs no mums var ietekmēt un veicināt godprātīgu braukšanas kultūru, tādēļ esam gandarīti, ka kopīgiem spēkiem mums pamazām izdodas uzlabot savstarpējās attiecības arī uz ceļa,” uzsver CSDD Kvalifikācijas daļas priekšnieks Juris Teteris.
Autors: Ventspilnieks.lv / Foto: LETA