Pēc viņa teiktā, ir jāsaprot, ko mēs domājam ar terminu “graudi”, jo statistika rāda kopējo ciparu, turklāt tajā iekļauti dažādi graudu veidi. “Krievijas graudu tranzīts 11 mēnešos caur Latvijas ostām sasniedza 1,3 miljonus tonnu, bet, ja runājam par importu, tad tas sasniedz 330 000 – 340 000 tonnu. Ja runājam par Krievijas graudu tranzītu, tad apjoms ir lielāks, bet ja par importu – tad tas ir nedaudz lielāks, salīdzinot ar pāris gadiem iepriekš. Taču, ja salīdzina ar Krievijas graudu apjomu, kas tiek eksportēts aptuveni 40 – 50 miljonu tonnu apmērā, tas ir ļoti niecīgs cipars,” stāsta Kasalis.
Pēc viņa teiktā, var šķist, ka tas ir neliels apjoms, taču, ņemot vērā to, ka ik gadu pēdējo piecu gadu laikā kravu apjoms ostās krīt vidēji par 10%, tas nozīmē, ka trīs četri termināļi Rīgā, Liepājā un Ventspilī var palikt vai nu pilnībā bez darba vai nu kompānijas būs spiestas atlaist darbiniekus un nespēs valsts budžetā iemaksāt nekādus nodokļus.
Lielās ES valstis nav gatavas tik viennozīmīgi pateikt, ka pārtrauc importu no Krievijas. Mēs šobrīd runājam tikai par importu, nevis tranzītu.
Ko šīs valstis domā, mēs redzēsim janvārī, kad gaidāms ES balsojums, taču jau tagad varam pieņemt, ka lielās valstis nepiekritīs apturēt importu no Krievijas, norāda Kasalis.
“Mūsu asociācija jau kopš pirmās kara sākuma dienas ir pret karu. Nav pamata domāt, ka mēs kā citādi raugāmies uz situāciju, un nekādā gadījumā mēs neesam gatavi atbalstīt karu. Uzskatu, ka mēs varam palīdzēt beigt karu ar mūsu nodokļiem un cilvēkiem, kuriem mēs dodam darbu, kuri maksā nodokļus un attiecīgi palīdz Ukrainai karā,” uzsver Kasalis, piebilstot, ka Latvijā ir muita un dienesti, kas visu pārbauda un noteikti apturētu tādas kravas, attiecībā uz kurām būtu aizdomas, ka tās ir “asiņaiņas”. Viņaprāt, arī politiķu rokās ir visi instrumenti, lai pārbaudītu, kur nonāk šīs kravas un vai tās nepaliek Latvijā. “Mēs šobrīd darām to, ko Eiropa atļauj,” uzsver Kasalis. “Latvijā ir gan Ukrainas graudu imports, gan tranzīts, taču šis cipars ir ļoti mazs. Ja runājam par importu, tā apmērs ir 150 000 tonnu, ja par tranzītu – tās arī ir 140 000 – 150 000 tonnas.”
Latvijas ekonomikai graudu tranzīts ir būtiska un nozīmīga sastāvdaļa, kurās iesaistītas gan ostas, gan dzelzceļa satiksme. Latvijā darbojas trīs lielas ostas, caur kurām tiek nodrošināts graudu tranzīts, pārkraušanas termināļu kopējai kapacitātei pārsniedzot 10 miljonus tonnu. No šiem apjomiem gadā tiek eksportēti vidēji trīs miljoni tonnu Baltijas valstīs audzēto graudu. Tātad kapacitāte ļauj nodrošināt vēl 7 miljonu tonnu eksportu, informē LSA.
Vairāk nekā 20% Latvijas valsts uzņēmuma “Latvijas dzelzceļš” pārvadāto kravu ir graudi. “Jau tā uzņēmuma pārvadāto kravu apjoms gada laikā samazinājies par 15-20%, bet vēl lielāks apjoma kritums kompānijai var izrādīties kritisks,” brīdina Jānis Kasalis.
Jau tā piecu gadu laikā “Latvijas dzelzceļš” darbinieku skaits samazinājies vairāk nekā par 40%. Ar liegumu pārvadāt graudus no Krievijas apdraudētas ir arī palikušās nedaudz vairāk nekā 7000 darba vietas.
Latvijas Stividoru asociācija ir pārliecināta, ka graudu tranzīta embargo neatstās negatīvu iespaidu uz Krievijas ekonomiku. Pat pretēji. Ja Latvija ierobežos graudu tranzītu, Krievija izmantos citus ceļus. Svarīgi arī atcerēties, ka pa dzelzceļu pārvadātie tranzīta graudi nepaliek Latvijā, bet sasniedz citas valstis. Caur Eiropas valstīm tie nonāk nabadzīgās Āfrikas valstīs: Somālijā, Mali, Nigērijā.
“Turklāt jāatceras, ka, neveicot graudu tranzītu caur Latviju, nauda paliks Krievijas ostās, sekmējot agresorvalsts ekonomiku un ļaujot darbināt kara mašīnu. Reģionā visstraujāk augošās ostas ir Visocka un Ustj Luga Tajās ir moderni graudu pārkraušanas termināļi. Piemēram, Visockas termināļa jauda ir četri miljoni tonnu gadā. Ja graudus nevedīs caur Latviju vai Eiropu – pelnīs Krievijas ostas,” norāda Jānis Kasalis, piebilstot, ka “graudi ne tuvu nav Krievijas ekonomikas veidotājs, lai agresorvalsts izjustu sekas no sankcijām, ir nepieciešama absolūtā blokāde, jo vairāk nekā 70% Krievijas eksporta veido ogļūdeņraži (gāze, nafta u.c.).”
20.12.2023. / Autors: BNN / Foto: Ekrānšāviņš no intervijas