VAS Latvijas dzelzceļš dāsnie ziedojumi Ventspils sporta klubiem un komandām nobāl līdzīgu Ventspils Brīvostas pārvaldes (VBP) reklāmas tēriņu priekšā. VBP septiņu gadu laikā biedrībai Basketbola klubs Ventspils, kura prezidents ir Ventspils domes priekšsēdētājs Aivars Lembergs, un SIA Futbola klubs Ventspils, kura prezidents līdz 2018.gadam bija domes priekšsēdētāja 1. vietnieks sadarbības jautājumos Guntis Blumbergs, nepilnu septiņu gadu laikā pārskaitījusi teju sešus miljonus eiro. Simtiem tūkstošu vērti līgumi ar minētajiem klubiem slēgti arī šogad.
Lai arī Ostu likumā skaidri un nepārprotami ir noteikts, ka Ostas pārvaldes finanšu līdzekļus var izmantot tikai ostas un tās infrastruktūras apsaimniekošanai un attīstīšanai, Ventspils Brīvostas pārvalde daudzu gadu garumā dāsnu roku finansējusi ar ostas darbību nekādi nesaistītus pasākumus.
Bez teju sešu miljonu tēriņiem minētajiem sporta klubiem, VBP slēgusi reklāmas līgumus arī ar laikrakstu Ventas Balss. Piemēram, 2015. gadā ar SIA Ventas Balss VBP noslēgusi līgumu par 118 807 eiro, neskaitot PVN, bet tas ne tuvu nav vienīgais šāda veida līgums. Nav arī skaidrs, cik liela ir šādas reklamēšanās atdeve. Par to vēl 2012.gadā cēla trauksmi kādreizējais vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrs Edmunds Sprūdžs, kurš toreiz apturēja VBP 133 750 eiro (94 031 lati) vērtā līguma slēgšanu ar Ventas Balsi, norādot, ka “ir pamatotas šaubas, vai šis ir profesionāls mārketinga resursu izlietojums un vai nebūtu daudz būtiskāka reklāma, piemēram, ārvalstu medijos, kas ostas uzņēmējiem piesaistītu jaunas kravas vai jaunus investorus piestātņu apkalpošanai. Otrs – pati iepirkuma procedūra, kas faktiski nepastāv. (..) Ventspils brīvostas valde vienkārši lemj par šādu līgumu un nav noskaidrotas alternatīvas, dota iespēja eventuālajiem konkurentiem piedāvāt savus risinājumus mārketinga mērķu sasniegšanai.”
Arī Valsts kontrole jau 2011.gadā revīzijā konstatēja, ka Ventspils Brīvostas pārvalde, slēdzot līgumus par reklāmas pakalpojumiem, nav organizējusi iepirkumu procedūras, tā neievērojot likumā noteikto vienlīdzības un atklātības principu pakalpojuma sniedzēju izvēlē. VBP pēc tam apgalvoja, ka jau 2012. gadā “ir izstrādāti un apstiprināti noteikumi par Ventspils Brīvostas pārvaldes Iepirkumu komisiju darbību un iepirkumu procedūru organizēšanu, kurā iestrādāti Valsts kontroles ieteikumi,” tomēr publiski pieejamie fakti, vismaz reklāmas iepirkumu ziņā, liecina ko citu.
Piemēram, atklāta konkursa Reklāmas aktivitāšu īstenošana 2018.gadā basketbola spēļu laikā kvalifikācijas prasībās pretendentam noteikts, ka pretendentam jābūt “spēkā esošai vienošanās, ka vismaz 75% no mājas spēlēm tiks organizētas Ventspilī”. Tas savukārt, liek domāt, ka nolikums rakstīts vienam konkrētam pretendentam – BK Ventspils, kurš arī vienīgais iesniedza savu piedāvājumu.
Prasība, ka vismaz 75% no mājas spēlēm jābūt organizētām Ventspilī, ir arī atklātā konkursa prasībās par reklāmas aktivitāšu īstenošanu futbola spēļu laikā. Piedāvājums tika saņemts vien no SIA Futbola klubs Ventspils. Un atkal izskatās, ka nolikums tapis par godu jau iepriekš zināmam, konkrētam uzvarētājam.
Tikmēr līgumu summas par reklamēšanos spēļu laikā ir tiešām iespaidīgas. Ar biedrību Basketbola klubs Ventspils, saskaņā ar Iepirkumu uzraudzības biroja informāciju, VBP 2019.gadā noslēgusi līgumu par teju pusmiljonu eiro (438 244 eiro bez PVN). Līgumi par analogu summu ar BK Ventspils slēgti arī 2018., 2016., 2015. un 2014.gados. Savukārt 2013.gadā BK Ventspils no VBP saņēmusi 426 861,54 eiro, bet 2012.gadā – 488 756,47 eiro – tātad kopumā septiņu gadu laikā tie bijuši vairāk kā trīs miljoni simts tūkstoši (3 106 838 EUR) eiro.
Savukārt ar futbola klubu Ventspils šogad noslēgts līgums par 399 116 eiro, līgumi par tādu pat summu noslēgti arī 2018.,2016.,2015. un 2014.gados. 2013.gadā līguma summa bija 398, 404 eiro, bet 2013. gadā – 488 756 eiro. Kopumā 2 882 740 vai teju trīs miljoni eiro! Neatbildēts gan paliek jautājums, kāda ir tik milzīgu reklāmas izdevumu ietekme jaunu kravu vai investīciju piesaistē Ventspils ostai, un kā šīs reklāmas atdeve vispār jebkad ir mērīta? Ja reālas atdeves nav, šādus miljonos mērāmus tēriņus, iespējams, var vērtēt kā VBP līdzekļu izšķērdēšanu vai arī novirzīšanu citiem, aiz reklāmas pakalpojumiem slēptiem mērķiem. Pretējā gadījumā nav skaidrs, kādēļ VBP atklāto konkursu nolikumi rakstīti tā, lai tajos nevarētu piedalīties citi, starptautiskā mērogā daudz labāk zināmi sporta klubi, kaut vai, piemēram, KHL hokeja klubs Dinamo… Bet varbūt minēto līgumu slēgšanā noteicošo lomu spēlēja tas, ka BK Ventspils prezidents ir Aivars Lembergs, tā viceprezidents – Ventspils domes priekšsēdētāja 1. vietnieks sadarbības jautājumos Guntis Blumbergs, bet padomes loceklis – domes priekšsēdētāja 1. vietnieks Jānis Vītoliņš? Savukārt futbola kluba Ventspils prezidents bija no 2012.gada līdz 2018.gadam bija Guntis Blumbergs.
Interesants ir arī pamatojums šādu līgumu nepieciešamībai – piemēram, 2014. gadā noslēgtajos līgumos ir atsauces uz Eiropas Jūras ostu organizācijas 2010. gada pētījumu kurā teikts, ka “reklāma caur sporta organizācijām tiek uzskatīta ne tikai kā atbalstāms un efektīvs ostas reklāmas līdzeklis, bet arī kā atbilstošs ostas kā “reģiona attīstītājs” integrācijas instruments”, bet ir piesaukta arī Ventspils iedzīvotāju socioloģiskā aptauja, kuras rezultāti rādot, ka vairāk kā 40% no aptaujātajiem iedzīvotājiem nav informēti par Ventspils brīvostas darbību vai arī tiem ir negatīva nostāja, un tieši sabiedrības attieksmes uzlabošanai arī nepieciešams minētais reklāmas līgums. Taču tieši tas pats teikts arī (izņemot rindkopas par reklāmu caur sporta organizācijām), ar Ventas Balsi 2014. gadā noslēgtā līguma pamatojumā. Tas liek pieļaut, ka minētie līgumi “štancēti caur kopējamo papīru”, un runa ir ne tik daudz par pakalpojuma nepieciešamību, cik vajadzību pareizajiem adresātiem aizskaitīt prāvas naudas summas.
Lai arī reklāmas pasākumiem, kuri galvenokārt nonāk vien līdz Ventspils pilsētas iedzīvotājiem, nevis potenciālajiem VBP klientiem, tiek tērēti miljoni, VBP pērnā gada nogalē, aizbildinoties ar inflācijas radīto izmaksu pieaugumu, paaugstināja ostu maksas un maksas par pakalpojumiem Ventspils ostā vidēji par 8%. Taču varbūt pirms celt tarifu, nebūtu nācis par skādi izvērtēt VBP izdevumu lietderību, tajā skaitā arī reklāmas pakalpojumos aizskaitītos miljonus.
Autors: Ventspilnieks.lv / Foto: Pixabay